Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av SlimShady
#1129002
Hej,

har hamnat i en tråkig situation. Köpte en beg Volvo från en auktoriserad Volvohandlare. Säljaren lovade att det inte fanns några fel på bilen och deras test hade varit ua. Provkörningen var bra, inga konstigheter då.

Bilen stod på vinterfälgar och sommarfälgar skulle medfölja vid leveransen. Vid leverans hävdar dock säljaren att dessa blivit stulna och att han skulle återkomma om lösning. Bakluckan var svår att öppna men säljaren hävdade att det skulle vara så. Satte mig in i ämnet när jag kom hem och bytte sedermera mikrobrytaren och nu fungerar den perfekt. En däckventil var kass och släppte ut 1 kg över natten så jag bytte den med.

Så långt helt ok och jag väntade med lösning på sommardäcken. Säljaren har försökt att få tag på likadana, begagnade fälgar internt men misslyckats. Enligt muntligt avtal ska jag ha Sadira 17" utan skador med bra däck och enligt det skriftliga avtalet "sommarhjul medföljer". Jag har sagt ok till fem andra fälgar som jag tycker är utbytbara. Han har erbjudit Sadira 17" med nya vinterdäck från en annan bilfirma men ingen däckhandlare jag fått tag på vill byta nya vinterdäck mot nya sommardäck - vinterdäcken blir bara liggandes hos handlaren. Sitter helt nya vinterdäck på de fälgarna jag har. Som kompensation erbjuder säljaren 6 500 kr men jag tycker det är för lite. Hur ska jag få tag på Volvo original 17/18" för 6500 kr med bra däck om inte han lyckas med detta?

I övrigt så tjuter generatorn. Förstår att det är rätt vanligt och den behöver snart bytas. Oljefällan läcker olja och den borde åtgärdas nu. Bilen startar inte en gång av tio. Detta är tre fel jag önskar få åtgärdade från deras sida men de vill slinka undan och slippa detta. Har inga garantier förutom 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Dock gäller konsumentköplagen. Jag har förklarat att jag anmäler till ARN om de inte åtgärdar felen på bilen och kompenserar mig för fälgarna.

Har gått väldigt lång tid för säljaren att komma med förslag på lösningar och istället verkar hans största nöje vara att idiotförklara mig. Har nu fått en verkstadskontakt efter många om och men. Säljaren skrev i det senaste mejlet att de får återköpa bilen om de inte kunde lösa detta. Så då ska en annan stackars köpare luras?

Wall of text. Firman tar inget som helst ansvar - är tämligen irriterad på deras bemötande och förmåga att slinka undan ansvar. Har ni råd till mig i denna situation?
av Lövet
#1129007
1) Åtgärd
2) Kompensation
3) Återköp

så är gången enligt konsumentköplagen. 3) Anses mest generöst så om de erbjuder det kan du inte vägra.

Jag förstår dock inte vad problemet är med däcken? Om du får 17" fälgarna med vinterdäck och 6500kr i handen så är ju det ju generöst av handlaren. Du hittar lätt 17" sommardäck för 6000kr på bythjul.com, kränger på dem, och sedan så säljer du vinterdäcken nästa vinter och får 2-3 tusen på Blocket.
av SlimShady
#1129015
Vet inte riktigt om jag gjorde mig tydlig i första inlägget. Jag skulle ha en omgång hjul 17" med vinterdäck, en omgång hjul 17 " med sommardäck. Har just nu bara det förstnämnda. Säljaren erbjuder 6500 kr eller 17" fälgar med vinterdäck. Inte både och. Blir ju en förlustaffär hur jag än gör.

Finner det rätt lustigt att säljaren blir av med mina fälgar på leveransdagen och jag ska behöva ordna detta själv. Han får ju bara fixa ersättningsfälgar, begagnade eller nya.
av Lövet
#1129020
Ah, ok då förstår jag. Det finns förstås ingen anledning för dig att acceptera. Han ska ge dig en omgång 17" med sommardäck, inte vinterdäck.
av Arnold
#1129095
Ta återköp så slipper du ifrån problemet och kan köpa en annan bil. Du kan kanske t.o.m. begära ersättning för dina omkostnader som du haft på bilen så här långt.
av SlimShady
#1129134
Nu ska den i alla fall in till verkstaden för kontroll av de fel jag anmält. Får väl se vart det tar vägen.

Har inte en bilhandlare försäkringar för stölder? Eller är självrisken för hög för begagnade hjul?
Användarvisningsbild
av keroan
#1129141
Jag har svårt att tro att hjulen blivit stulna, alltså av nån tjuv.
Snarare att nån annan försäljare "stal" hjulen till nån annan kund som ville ha sommardäck på köpet.
av Lövet
#1129142
...och oavsett vilket är det inte ditt problem. Är du lovad sommarhjul ska du få det.

Dock om det inte är angivet vilka kan han ju i teorin skicka med ett par slitna 16" på plåtfälg så länge de passar...

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]