Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Nuigen
#1127178
Nu har jag blivit erbjuden en förmånsbil, 7.5 basbelopp + 15000kr, 2000kr subvention/mån och ca 12% rabatt.

Men det är så att jag jobbar som konsult och i dagsläget är jag hos kund i ca ett år. Med andra ord så räknas det imte som tjänstemil och därmed kommer jag inte heller nå skatteverkets 100mil/år gräns. Givetvis kan jag dra av de mil jag kör från kund till kontoret och vice versa.

Jag har läst en del, men kommer inte fram till svaret som jag söker.
Ponera att jag skall köpa en Volvo för 400 000kr och att jag har en lön på ca 40 000kr. Vad skulle det kosta per månad?

Och hur mycket ligger skatten på om jag inte kör 100mil/år?

Är det ett bra erbjudande?
Användarvisningsbild
av Derank
#1127179
De som tillhandahåller förmånsbilen brukar ju ha någon form av kalkyl man kan ta del av, vi tex på vårat jobb har en portal vi loggar in på och där kan man räkna på vad det kostar, med en subvention på 2000sek borde det ju iaf bli mycket förmånligt.


Såhär står det i våra vilkor:

Vidare är det viktigt att du beräknas köra 100 mil i tjänsten per rullande 12-månaders-period. Om du vet om att du absolut inte kommer upp i 100 mil i tjänsten per år, får XXXXX ej dra av momsen på bilkostnaderna, varför kostnaderna för dig som individ ökar väsentligt.


Så det kan ju bli en slant.
Användarvisningsbild
av Derank
#1127185
Loggade in och testade att inet fylla i att jag kör 100mil i tjänsten och det påverkade ju inet speciellt mycket på månadspriset:

Bilkalkyl
Känner du till bilpriset? (annars används Skatteverkets nybilspris): Ja Nej
Känner du till förmånsvärdet? (annars räknas det ut automatiskt): Ja Nej
Bilmärke:
Tillverkningsår:
Modell:
Nettopris för bil inklusive utrustning efter rabatt (inkl moms):
380 000
kr
Nettopris för bil enligt offert (efter rabatt, inkl moms):
380000
kr
Drivmedel:
Årlig körsträcka privat:
1500
mil
Årlig körsträcka i tjänsten:
mil
Gör du avdrag för resor till och från jobbet? Ja Nej
Förmånsvärde bil/månad:
5183
kr
Ytterligare data som används i beräkningen
Den marginalskatt som använts vid uträkningen är:
31
%
Räntekostnad privatägd bil:
5.14
%
Rabatt på bil köpt privat:
%
Kostnad för privat försäkring per månad
340.0
kr Ändra detta värde för att bättre motsvara kostnaden för din bil.
Jämförelse
Detaljer för denna kalkyl
Detaljer för Privatbil
Jämförelse mellan Privatbil och Personalbil
Personalbil kostnad/månad:
6 743
kr
Privatbil kostnad/månad:
8 468
kr


Fyller jag i att jag kör 100mil sjunker månadskostnaden med ca 400sek, så det var ju ingen jätteskilnad
av Nuigen
#1127197
Precis vad jag sökte efter, tack! Den lilla summan är oväsentlig.
Så jag borde inte tacka nej?
Användarvisningsbild
av Derank
#1127223
Det kan jag inte svara på, det är du som ska avgöra det, min uträkning kanske inte är helt rätt heller, jag får inte ihop det med texten iaf: varför kostnaderna för dig som individ ökar väsentligt......400sek är ju inte väsentligt enligt mig.

Men hör dig för med leasingbolaget, de borde ju kunna ge dig en kalkyl som stämmer,
av Malmstroem
#1127239
Om du vill ha en ny bil, och kan hitta något du vill ha för 7,5 basbelopp +15.000 så ser det ut att vara ett fördelaktigt alternativ med förmånsbil. En för företaget kostnadsneutral tjänstebil är oftast billigare än att köpa samma bil privat. Med ditt upplägg med 2000:- i subvention i månaden är det ännu fördelaktigare.

Hur mycket 2000:- är värt beror lite grann på hur de räknas ut. Är det 2000:- av leasingkostnaden, 2000:- före skatt, eller 2000:- efter skatt som subventioneras?

Nöjer du dig med en tre år gammal bil så kommer den med stor sannolikhet ha en lägre månadskostnad för att ha bil.

I slutändan beror det hela på vad du vill ha -- men du lär inte kunna skaffa dig en likvärdig ny bil billigare på annat sätt. Om jag var i din situation och körde mycket bil hade jag tagit kostnaden för att få sitta i någonting nytt. Om jag knappt använde bilen hade jag nog sett om jag kunde få "subventionen" som lönepåslag istället.
av Nuigen
#1127246
Har inte riktigt räknat hur mycket jag kör. Det är ca 12km enkel väg till jobbet. Jag hämtar och lämnar barn samt att vi använder bilen när vi handlar och gör många ärenden. Det blir några resor till Malmö och sthlm, bor i gbg.

En till fördel med förmånsbil en är att jag betalar endast 300kr för trängselskatt. Spara några hundra kr där.

Jag tror att subventionen är efterskott. Ska dubbelkolla.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]