Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mrjinx
#1125102
Hej,

Jag undrar finns det någon bra informationskälla där ute med grafer över en typisk Volvo's värdeutveckling över tid/mil osv. Jag har en V70 2011 som vi köpte begagnad och börjar känna lite att det kanske är dags snart att sälja och byta upp sig till en nyare så man inte åker på något stort hopp neråt i värde, att försöka vara lite strategisk. (Kan ju redan åkt på det värsta hoppet neråt också såklart, isåfall kanske det är bättre att behålla ett tag till, så länge den inte börjar krångla osv) Bilen har dock en hel del extrautrustning och känns rätt stabil och säker, så jag har inget emot att behålla den, men har en naggande känsla av att det kan vara ett misstag att behålla den för länge. Skulle behöva mer underlag att gå på. Finns det tillexempel en typisk benchmark över vad en bil bör kosta per år?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1125160
En bil brukar ju bara bli billigare ju längre man har den, känns bilen stabil och du är nöjd så behåller du den för bästa ekonomi. Det stora tappet har ju redan vart.
Användarvisningsbild
av P210
#1125197
Man brukar säga att en ny bil tappar generellt runt 50 procent på 36 månader och 6000 mil samt att ju större och dyrare bil desto mer tapp i kronor och ören.
Behåller du den i tre år till har den återigen tappat halva sitt värde i procent, men lite mindre räknat i kronor och ören, när kurvan planar ut är svårt att sia om.
Utrustningsnivån på bilen har generellt snabbare värdeminskning än själva bilen.Det finns alltid undantag från regler, Volvo har ett förhållandevis bra andrahandvärde. Andra sakter som kan räknas in när det är bäst att sälja är modellbyten etc, En Volvo med "Classic" emblemet brukar vara välutrustad och prisvärd, men då nästa generation kommer kan bilarna snabbt bli billiga.

Finns en massa läsning på nätet, bara att googla på bilar och värdeminskning...
https://www.google.com/search?newwindow ... skning+v70
http://bilkalkyl.be/
https://www.motormannen.se/radgivning/b ... adskalkyl/
Användarvisningsbild
av grillchips
#1125225
Ja, det är som övriga säger. Det lär knappast bli billigare av att byta upp sig. Eventuellt krångel är ju svårt att förutse förstås, och det kan likväl ske på den nya bilen om man ska vara sån.

Vi har också länge funderat på att byta upp oss, bilen vi har idag går bra och ger oss inga bekymmer, peppar peppar. Men den börjar "bli till åren" och milen plockar på. Framförallt vill jag ha något modernare och i samma veva lite större. Jag är inte ett dugg orolig för att nuvarande ska braka sönder och kosta oss ohyggliga summor, så vår anledning till att byta är inte helt försvarbar i det avseendet. Det är snarare en större kostnad som jag är villig att ta, av de anledningar jag nämnde.
av valln
#1125285
Precis som ovan skrivs är det billigast att behålla bilen länge, bilhandlare har nog som högst marginal på en tre år gammal tjänstebil, bilhandlaren vill nog ha typ 50 loppor för att kränga en hyfsad ny begagnad bil.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1125452
Du säljer en 5 år gammal bil för att köpa en nyare.
Den gamla drar ingen olja, du vet exakt vad som är bytt, du känner bilen och allt som är kopplat till elektroniken.
Den går fint och alla små "features" fungerar.

Du kan köpa en ny och få en som har 100 fel.
Är du nöjd med din gamla så hitta någon billig meck och lägg 15k på den och byt allt i framvagnen och motorkuddar.
En bil är aldrig en bra affär och särskilt inte att byta till en nyare.
Men det är kul och bekvämt, frågan är vad det är värt.
Volvo v60 2022 plåtskada

har redan börjat rosta i nederkanten. lacker[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]