Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1123656
Jag körde på en parkerad V70N idag. Ett antal klassiska faktorer samverkade: halka, jag hade bråttom och lite för hög fart och svängde lite för tvärt, baken kom ut och jag bromsade instinktivt när bilen redan åkte lite i sidled och gled mest. Själva kollisionen var ganska rakt på, front mot front. Fortfarande lite smått chockad, för att inte nämna att jag tappar mitt frikort att raljera över andras förmåga att köra bil :cry:

Till att börja med så är finns det väl ingen skyldighet att rapportera olyckan till polis? Tänker mest juridiskt, för att inte bli anklagad för smitning. Jag lämnade en lapp med mitt tel.nr och lyckades dessutom ringa till ägaren, men tänker mest vad som gäller i allmänhet. Kollision med vissa djur är ju anmälningspliktigt. Brottsmisstanke och personsskador?

Sen funderar jag på hur det funkar med självrisk och sånt. Motpartens bil ser intakt ut förutsatt inget döljer sig under all smuts. Han ville för sin egen skull lämna in den på verkstad och få ett utlåtande om något annat skulle kunna ha hänt vilket jag får pynta om de nu inte kommer fram till att några reparationer behövs, i vilket fall det får bli ett försäkringsärende. Min bil däremot ser ut att ha några ytliga märken på stötfångaren. Clipsen i ovankant klipptes och en glipa fanns under höger strålkastare. Reg.skylten blev krokig men såg inga sprickor.

Om vi tänker att båda bilarna behöver repas, kostar det mig en självrisk jag får stå för för hela olyckan? Eller blir det en för min och en för motpartens bil? Blir det inget med motparten så byter jag i värsta fall min stötfångare själv, annars tänkte jag "passa på" om jag ändå måste pynta självrisken att låta få min stötfångare omlackad eller utbytt.
#1123666
Har du helförsäkring betalar du en självrisk som täcker båda bilarna. Har du halvförsäkring täcker det motpartens skador men du får stå för dina egna.

Ser dock inte anledningen varför han ska lämna in bilen på verkstad. Räcker att åka förbi skadeverkstan hos närmaste Volvo-återförsäljare och be de titta på om det uppkommit några skador.
#1123687
LumberJack skrev:Har du helförsäkring betalar du en självrisk som täcker båda bilarna. Har du halvförsäkring täcker det motpartens skador men du får stå för dina egna.

Ser dock inte anledningen varför han ska lämna in bilen på verkstad. Räcker att åka förbi skadeverkstan hos närmaste Volvo-återförsäljare och be de titta på om det uppkommit några skador.
Kommer motpartens verkstad fram till att det finns skada på bilen som kan härledas till olyckan, så kommer ditt försäkringsbolag kräva att deras auktoriserade skadeverkstad bedömer skadan, så det är ingen mening med att försöka undersöka fordonet i motpartens verkstad.
#1123689
Yaniz skrev:
LumberJack skrev:Har du helförsäkring betalar du en självrisk som täcker båda bilarna. Har du halvförsäkring täcker det motpartens skador men du får stå för dina egna.

Ser dock inte anledningen varför han ska lämna in bilen på verkstad. Räcker att åka förbi skadeverkstan hos närmaste Volvo-återförsäljare och be de titta på om det uppkommit några skador.
Kommer motpartens verkstad fram till att det finns skada på bilen som kan härledas till olyckan, så kommer ditt försäkringsbolag kräva att deras auktoriserade skadeverkstad bedömer skadan, så det är ingen mening med att försöka undersöka fordonet i motpartens verkstad.
Det beror helt på vad motpartens verkstad är för någon, den skulle ju kunna finnas på försäkringsbolagets lista vilket såklart är enklast.
#1123764
Oh fyfan! Riktigt tråkigt sådant, men tur att du klarade dig! Åk in på sjukan för ev. nack- eller ryggskador så det finns dokumenterat, oavsett om du har ont eller inte!
Ja har du helförsäkring så betalar du endast självrisken.
Jag krockade min gamla bil på en parkering med en annan som körde ut från sin parkeringsficka och vi båda skrev ihop en skaderapport samt tog bilder på plats. Sen ringde vi in till försäkringsbolaget.
Nästa steg blir skadeverkstad som gör en besiktning och därefter så får du en tid.
Det roliga i det hela var att vi båda hade samma försäkringsbolag, folksam. Vi skrev tydligt att det inte var mitt fel!
Men ändå så beslutar dem istället att vi ska betala 1000kr var då dem ''inte'' fått en tydlig bild av händelsen och kan avgöra vem som gjort fel!?? Det är skillnad när det är 2 olika försäkringsbolag..
Numera har man Volvia!
#1123770
Tack för svaren. Angående verkstadsbesöket så förstår jag honom. Hans bil stod 1,5 meter längre bak än han lämnat den. Jag tvättat min bil och gissa om jag var förvånad över att det inte finns en enda skada på min bil! Nåja, en krokig reg.skylt som dessutom lämnat ett avtryck på stötfångaren men inget som lär synas med en ny skylt på plats. Min stötfångare sitter 3-4 mm längre åt vänster också men allt detta tog mycket undersökande att märka. Inga lackskador heller.

Jag har helförsäkring, yes. Jag blev uppringd lite efter jag startat tråden och tackad för att jag inte smet utan faktiskt hörde av mig till honom. Bilen skulle in imorgon eller på fredag. Antar de bara ska kika igenom fronten men hur som helst är verkstaden i fråga aukt. volvo-verkstad tillika skadereglerare som jag tror volvia använder vilket i sin tur är bolaget jag använder. Ännu är inga fb inkopplade, annat än att han hörde sig för med sitt bolag som skapade ett "ifall att"-ärende. Ingenting som hade någon betydelse om han inte valde att gå via dem, tydligen. Jag betalar alltså undersökningen av bilen på verkstaden och blir det mer än så blir det via fb.

Jag håller tummar för nu att det går bra och i värsta fall så borde deras "besiktning" av bilen kunna gälla även om fb blir inkopplat, mot min förmodan.

AWDvolvo: tråkigt räcker inte, det är främst irriterande. Hur svårt ska det vara att INTE köra in i parkerade bilar? Har spelat upp de där fatala 0,5 sekunderna i huvudet hela dagen, från att jag insåg att jag inte kommer hinna stanna till att jag väl stod stilla mot andra bilen. Helt ofattbart att det (antagligen) inte blev några skador! Men nåväl, lesson learned hoppas jag. Jag är okej förresten, det gick inte så fort och eftersom hans bil flyttades bak så långt blev decelerationen mild, inte värre än en hård inbromsning.
#1123773
Och du fick ingen utlösning? Av airbagen menade jag då förståss, tro inget annat. :wink: Min senaste kollision hände vintern 2008. En frontalkollision med en Ford Mondeo som jag frontade i en V70. Motparten gjorde en U-sväng och såg inte mig komma i 70 km. Alla airbags i bägge bilarna löste ut. Jag klev ur helt oskadd med lite ont i nacken bara, medan han i Volvon var rätt omtöcknad och med blodig panna och knogar på bägge händerna rejält sönderslagna så var hans första kommentar "jag såg dig inte" mitt svar blev " nä, men du fick känna mig istället". Bägge bilarna löstes in och jag fick 2 tusen för sveda och värk + den inlösta bilen med 25'.
Självrisken fick hans bolag stå för då han ansågs vållande för vårdslöshet.
Sedan har jag vält med lastbil en gång och gått av vägen med tidningsbilar två ggr, men det är en annan historia..........
#1123803
Fasen va tråkigt... Tur att det inte var en värre olycka än så, typ så som Exyzäta beskriver sina olyckor.

Skit händer, man kan inte vara förberedd på allt. Nu är vi ju dessutom i det årliga "mellanläget" då folk lätt glömmer att det kan vara snorhalt på sina platser alternativt underskattar situationer. Det händer även den bäste. :)
#1123853
Inga krockkuddar inblandade. Skulle väl likna det vid att köra in i en snöhög typ, vilket jag också gjort (fast då med min 360 som jag faktiskt kör som en dåre om tillfälle ges på gamla landningsbanor och andra fria ytor).

Alltid är det någon som ska vara snäppet värre :p

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]