Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1123470
Hej

Jag letar efter en V70 awd. Jag har hittat två bilar som är intressanta:
A. MCH886 - II T6 AWD Summum (Aut, Helläder, 4WD, Backkamera, GPS, 304hk) -12 polestaroptimerad
https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/V ... 4hk/733207

B. GES440 - II D4 AWD Momentum (Aut, 4WD, 163hk) -14
https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/V ... 3hk/735868

1. När jag kollar på compricer är det många försäkringabolag som inte uppger pris för A. Varför?
2. A. kostar 15500 per år hos moderna och 16500 hos ICA försäkring. B. kostar 8000 per år hos moderna och 9500 hos ICA. Varför är det så stor skillnad i pris?
#1123532
Ålder brukar kunna spela stor roll (liksom bostadsort).

Jag får uppfattningen att det blir relativt dyrare att försäkra motorstarka bilar om man är ung.

När man som jag blivit "gubbe" så är skillnaden mindre mellan liten, mellan och stor motor i samma kaross.
#1123629
Bilförsäkringarna är ofta överdrivet dyra när försäkringsbolagen sysslar med rent ocker och ska ha ut maximal vinst till sina aktieägare.Det skulle ha lagstiftats om detta för länge sedan men inget händer.Har en gammal vinterbil som är av märket Volvo 850 och som är tjugo år gammal och jag har inte orskakat någon skada de sista trettio åren men man ville ha ca 13 000:- om året enbart i trafikförsäkring bara för att kunna köra lagligt.En summa som naturligtvis inte betalas där nu någon annan står som ägare till bilen långt ute på landet.Vad ska man göra åt tokerierna när man tydligen får svara dessa försäkringsbolag precis som de tilltalar dig med ren nonchalans. :(

Det var faktiskt betydligt billigare att försäkra min nästan nya värsting motorcykel i form av en Suzuki Hayabusa än denna tjugo år gamla Volvo 850.Klart som korvspad att något har gått rejält fel med dessa försäkringar.Och när man frågar varför det är på detta vis så blir det ofta egendomligt tyst i luren.
#1123647
Eh, jag betalade typ 6000 om året för min 850 GLT när jag var 20 och bosatt mitt i Göteborg. Alltså "högrisk" på alla sätt; man, ung, större stad.

Sen har det bara blivit billigare. Försäkringen är ju verkligen inte något särskilt kostnadsdrivande i bilägandet.

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]