Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1121391
Halloj!

Köpte en Volvo v50 den 20 Juli i år. Efter många om och men fick jag hämta ut bilen den 23 Augusti. Tydligen så köper man en "ofärdig" bil, som sedan görs färdig efter köp. Då hade bilen varit hos dom i över en månad. Jag körde bilen i 7 dagar och lämnade in den för konstant regenerering - Ville inte köra eftersom den späder ut diesel i oljan.
Alltså lämnar jag in bilen den 30 augusti. Jag har ett planerat rutbyte den 27 september så vi bestämmer att bilen ska vara hos dom tills dom bytt ruta och kollat upp dom andra felen. Jag får hämta bilen igen den 12 oktober.

Jag kör bilen hem men märker direkt den blivit varm att den regenerar konstant fortfarande. Blir väldigt irriterad och ringer säljaren som såklart inte svara. Skriver bums att jag lämnar bilen dagen därpå för att dom ska fixa detta.

Nu är det 31 oktober idag och jag har fortfarande inte fått tillbaka bilen. Mellan den 20 Juli och 31 oktober har jag kört bilen i totalt 8 dagar.

Nu undrar jag om jag kan kräva att dom förlänger tre månaders garantin eftersom den stått hos dom under hela garantiperioden. Tycker inte det är mer än rätt att dom går med på detta, men har jag något stöd i lagen?

Värt att nämnas är att dom varit väldigt tillmötesgående och jag har alltid haft en lånebil som jag bara betalat bränsle till. Men det har blivit många turer dit och tillbaka med byte av lånebil och så vidare. När kan jag kräva att dom återköper bilen? Jag gissar att det kommer vara samma problem igen när jag hämtar den...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1121399
Garanti är något frivilligt så där var du nog inte så mycket att hämta. Efter tredje försöket att åtgärda felet kan du häva köpet. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare så kan hen säga hur du kan göra!
av specos
#1123379
Observera att det måste vara samma fel som avhjälpandet avser.

Dock angående garantin: Tänk på att du även har stöd i KKL, den så kallade sex-månaders-regeln. De fel som uppkommer inom sex månader anses ursprungliga om inte handlaren kan visa något annat. Vilket normalt är svårt. Därmed sagt har du några månader kvar på den regeln...
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]