Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1110911
Skulle säga att sunt förnuft tar bort det mesta av "problemen"


- Samtliga granskade avtal ger leasingföretaget rätt att höja avgifterna, till exempel om räntan går upp. Men bara ett företag sänker avgifterna om de får lägre kreditkostnader.
- Om det blir fel på bilen och den inte kan användas under en tid måste du ändå betala full månadsavgift.
- Om det blir fel på bilen kan det vara oklart om du ska rikta sina anspråk mot leasingföretaget eller billeverantören.
- Om du ångrar dig och vill avbeställa leasingen innan du får bilen kan det kosta en rejäl summa.
- Om du inte betalar månadskostnaden i tid kan vissa leasingföretag ta tillbaka bilen och bryta avtalet redan efter två veckor.
- Du har generellt inte rätt säga upp avtalet i förtid. Du är alltså fast i avtalet hela den överenskomna löptiden, vilken ofta är på tre år.
- Du kan inte ändra antal mil under avtalstiden. "Övermil" kostar mycket.
- När bilen lämnas tillbaka efter leasingperiodens slut ska den vara i normalt skick, men vad som bedöms som normalt eller onormalt slitage är oklart.
#1110920
Det du listar är ju rätt logiskt, jag tycker generellt att lesingavtalen är riktigt generösa, och övermil kostar inte specieelt mycket heller, tror det var 4sek milen på Autolease på det avtalet företag jag jobbar åt har. Och alla lesingbolag har en mall där man kan se vad som räknas som normalt skick, och bilarna får ha rätt mycket skador i mina ögon.

https://minfil.org/QcI0o5bbbb/autolease ... n_2010.pdf
#1110964
Derank: Den mall du länkar till är för företagsleasing, artikeln avser privatleasing. Dock tror jag inte det skiljer enormt mycket i bedömningen egentligen.
#1110983
Har läst Audis villkor för privatleasing och det ser ungefär lika ut, sedan kan det såklart säkert förekomma nitiska leasingbolag som med allt annat, men överlag är det rätt safe att privatleasa, det säger sig självt, annars skulle ju marknaden ta död på sig själv.

Men det fins säkert en och annan som fått betala skjortan när de återlämnat bilen.
#1110985
En bekant fick en faktura på 14.000kr när hon lämnade tillbaka bilen (VW Golf). Småskrap på en framfälg (byte fälg á 3000kr), en mindre dutt (ej spricka) på stötfångare bak (omlack á 5000kr) och ett par mindre dörruppslag höger framdörr (omlack á 6000kr). En vanlig privatperson som hade tittat på bilen hade sannolikt inte prutat ett spänn, så fin var bilen trots "skadorna".
#1110986
Låter otroligt, ska se om jag kan få tag i Audis ( vet inte vilket lesingbolag som ligger bakom ) villkor till privatlesing.

Har en kollega som leasar en A3a som ska återlämnas om 8mån och den bilen är inte vacker, men han säger att det är inom ramen, ska be honom leta reda på papperet där villkoren står.
#1110988
Det tisslas bland en del som har kontakter i branschen jag känner att handlarna är mer överseende om man väljer att ta ut en ny bil istället för att bara lämna tillbaka den gamla (som min kollega gjorde). Så ska det ju inte vara egentligen, men det känns inte osannolikt...
#1111058
Derank skrev:Låter otroligt, ska se om jag kan få tag i Audis ( vet inte vilket lesingbolag som ligger bakom ) villkor till privatlesing.

Har en kollega som leasar en A3a som ska återlämnas om 8mån och den bilen är inte vacker, men han säger att det är inom ramen, ska be honom leta reda på papperet där villkoren står.


Det står ju alltid "Normalt skick" i avtalet. Sen är det ju upp till domstolen att avgöra vad det innebär i en tvist.

Sen har Lövet rätt. Tar man ut en ny bil så ska det mycket till, för kunden kommer ju knappast att plocka ut en ny bil annars av den firman, är det däremot avslut så faktureras varenda liten plupp....

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]