Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#967443
Min bil fick tyvärr en del tvåor som man måste fixa.
Fick priser från två verkstäder och de ligger runt samma pris.

Nu kanske jag värderar min bil fel men misstänker jag skulle kanske få 15-20 papp från en bilhandlare om jag byter in.
Reparationen ligger ca 8600 kr så man undrar om det är värt att reparera bilen eller köpa en nyare begagnad bil.


Frågan är, ska man reparera en bil till halva värdet vad den är värd?
#967448
Tänkte mer att en bilförsäljare med verkstad. Kanske en auktoriserad volvohandlare så kan de får ett bättre pris på reparationen.

Kommer nog kanske fixa till det. Frågan var bara om man ska reparera en bil till den kostnaden vad den är värd
#967484
Om du reparerar och kör i ytterligare 860 mil har du en repkostnad på 10 kr per mil. Så tänker jag och jag skulle repa och fortsätta köra.
Jag tror det är mera Hassan bakom hörnet som är intresserad av att köpa in en bil med kommande körförbud och repa den...
#968002
valln skrev:Om du reparerar och kör i ytterligare 860 mil har du en repkostnad på 10 kr per mil. Så tänker jag och jag skulle repa och fortsätta köra.
Jag tror det är mera Hassan bakom hörnet som är intresserad av att köpa in en bil med kommande körförbud och repa den...
Ha ha så har jag aldrig resonerat men det stämmer ju!

Det här med att reparera en bil för en ansenlig summa i förhållande till värdet är ju en nöt att knäcka, jag brukar resonera så att en "trasig" bil blir ju tämligen värdelös vid försäljning så bättre att laga och sen ev.sälja men då får man sällan tillbaks repkostnaden, för bilen ökar ju inte i värde med motsvarande summa så....om bilen är bra för övrigt, bättre att reparera och behålla!! :-)-)
#968491
Det är ju inte så att man har en väl fungerande bil för att man avstår att reparera något som blir för dyrt, då skall man ju skaffa sig något annat, och är bilen verkligen värd vad du tror med dom felen icke åtgärdade?

Laga är en sak och bilens värde är ett annat. Egentligen hör dom inte ihop nämnvärt..

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]