Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#910691
En verkstad lämnar ej garanti för funktion på rengöring/smörjning då det inte finns garanti att det fungerar någon längre tid är precis ut ur besiktningshallen då det kan börja kärva precis när som helst, nya delar måste dom lämna ett år på. Kan ju vara därför dom rekommenderar utbyte för dom VET vad som fungerar eller inte på dessa ok med inbyggd handbroms.
Med nya delar så kan du "fisköra" resten av tiden du äger bilen för normalt är det inte direkt nya bilar som har detta generalproblem och med nya delar så går man en ny runda vilken är lagom lång så man hinner byta bil.
En seriös bilägare använder handbromsen konstant oavsett årstid för att motionera den, nån gång i månaden trampar till hårt på bromsen så bakre bromsar får jobba lite och inte bara sitta där och se dumma ut.
#910837
Har samma erfarenhet. Har ett sådant ok börjat kärva i handbromsmekanismen är det inte lönt att smörja. Det är i så fall en väldigt kortsiktig lösning. Tar man dessutom betalt för det kommer det inom kort en reklamation på det. Man får bara missnöjda kunder av den billiga lösningen. Försvarar INTE dom som vill byta saker som är i bra skick eller medvetet fuskar med jobben. Tycker det är ett förjävligt beteende och dom sabbar för dom verkstäderna som verkligen kämpar för att ha nöjda och trogna kunder som litar på sina mekaniker/tekniker.
#911125
1. vi ska hålla isär folk som oss som kan tekniken med de som får lita sig på verkstaden.
2. Min poäng är. Det spelar ingen roll hur bra bromsbeläggen är om glidytorna är rostiga och skitiga i synnerhet då de ej motioneras, som vi som vet gör.
Alltså. Om verkstaden vid besök med kärvande BROMSBELÄGG som har mer än hälften av slitytan kvar tar loss beläggen rengör med stålborste, kniv eller annat mekaniskt slipande verktyg samt smörjer glidytorna med någon bra smet och återmonterar kan det inte kosta 6000 kronor för en till två timmars arbete.
Min egen erfarenhet med verkstad som använder en skruvmejsel i 30 sekunder för kontroll av bromsbelägg som jag bad dom åtgärda i samband med service, var behov av byte av värmeskadad bromsskiva och söndersmulat bromsbelägg på en bil med nybilsgaranti. Deras svar var garantin gäller ej slitdelar. Mitt svar var detta är sista gången ni ser min bil.
Annan erfarenhet är kolsvart bromsvätska i en kompis bil fullservad hos märkesverkstad.
Jag håller helt med reportaget att man INTE kan lita på en bilverkstad vad det gäller bromsar och åtgärdade saker enligt deras checklista. Samt det viktigaste de sa på slutet. Åk till en verkstad som rekommenderas av andra bilägare.
Användarvisningsbild
av ER
#911257
Så du anser man skall smörja upp en kärvande axel till handbromsen i ett ok vars konstruktion är urusel och hoppas det håller ett år till nästa tillfälle utan att bilen är trafikfarlig 51 utav dessa 52 veckor när det var misstag att smörja utan att det hjälper? Jag vet av egen erfarenhet (bytt 2st ok på två olika S/V40 bilar)att det aldrig håller längre än månader, i sämsta fall dagar innan oket behöver bytas ändå till onödig kostnad av första misstaget att smörja upp. Ombesiktning är en onödig kostnad, aldrig att åtgärda fel korrekt första gången oavsett värde på fordon eller kostnad av reparationen.

Ser inget konstigt i att slitdelar inte omfattas av nybilsgarantin, ser det som helt naturligt.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... atta-27709
#911354
Märkesverkstäders kontroll vid service av bromsbelägg ger jag inte mycket för. Har själv erfarenhet av att belägg som enligt verkstaden "borde bytas inom 1000" mil skrapat igenom till skivorna bara på 2 veckor. Skickligt jobbat av Upplands-Motor i Hammarby.
#911462
Mobbe skrev:1. vi ska hålla isär folk som oss som kan tekniken med de som får lita sig på verkstaden.
2. Min poäng är. Det spelar ingen roll hur bra bromsbeläggen är om glidytorna är rostiga och skitiga i synnerhet då de ej motioneras, som vi som vet gör.
Alltså. Om verkstaden vid besök med kärvande BROMSBELÄGG som har mer än hälften av slitytan kvar tar loss beläggen rengör med stålborste, kniv eller annat mekaniskt slipande verktyg samt smörjer glidytorna med någon bra smet och återmonterar kan det inte kosta 6000 kronor för en till två timmars arbete.
Min egen erfarenhet med verkstad som använder en skruvmejsel i 30 sekunder för kontroll av bromsbelägg som jag bad dom åtgärda i samband med service, var behov av byte av värmeskadad bromsskiva och söndersmulat bromsbelägg på en bil med nybilsgaranti. Deras svar var garantin gäller ej slitdelar. Mitt svar var detta är sista gången ni ser min bil.
Annan erfarenhet är kolsvart bromsvätska i en kompis bil fullservad hos märkesverkstad.
Jag håller helt med reportaget att man INTE kan lita på en bilverkstad vad det gäller bromsar och åtgärdade saker enligt deras checklista. Samt det viktigaste de sa på slutet. Åk till en verkstad som rekommenderas av andra bilägare.
Jag håller med dig om att man säkert i många fall kan smörja upp i stället för att byta och ja det fuskas säkert massor.
Men när det gäller just denna bilen med kärvande handbroms så går det ju inte att smörja upp... i alla fall inte till rimlig kostnad.
Sen kan man ju tycka att 6000kr är dyrt för att byta två ok men det är fortfarande ett korrekt råd att byta oken.
#911770
ER skrev:Så du anser man skall smörja upp en kärvande axel till handbromsen i ett ok vars konstruktion är urusel och hoppas det håller ett år till nästa tillfälle utan att bilen är trafikfarlig 51 utav dessa 52 veckor när det var misstag att smörja utan att det hjälper? Jag vet av egen erfarenhet (bytt 2st ok på två olika S/V40 bilar)att det aldrig håller längre än månader, i sämsta fall dagar innan oket behöver bytas ändå till onödig kostnad av första misstaget att smörja upp. Ombesiktning är en onödig kostnad, aldrig att åtgärda fel korrekt första gången oavsett värde på fordon eller kostnad av reparationen.

Ser inget konstigt i att slitdelar inte omfattas av nybilsgarantin, ser det som helt naturligt.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... atta-27709
Vi pratar om två olika fel/brister.
Du pratar om handbromsen. Jag pratar om "färdbromsen". Båda sakerna har med reportaget att göra.
Jag har inget mer att tillägga i denna tråd annat att jag håller med om Kalla Faktas slutsats i reportaget. Lämna bilen till någon du har kollat samt har förtroende för.
#927933
Allinug skrev:
Över en halv miljon för service och reparation av en Volvo 940 i Borås!
Hehe spännande summa, vad gjorde verkstaden, spände handbromsen?
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]