Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#902838
Dom verkar inte så intresserade av Volvobilar ändå. Ringde och kollade premie igår för min XC60. 9kkr per år.. T-H betalar jag 6kkr till i dagsläget. 50% dyrare med andra ord.
#902921
För mig är det tvärt om, t-h skall ha 8000kr för helförsäkring med milen 4000-4500mil, ålder/ort spelar verkligen roll, LF vill ha 6000 och då får man köra fritt över 2500mil, har aldrig hittat något billigare bolag än LF, (inga skadeår) men det gäller mig det. Väldigt märkligt att det skiljer så mycket mellan bolagen
#903077
Gjeggsindige ville ha 50.000kr för helsförsäkring på min V70 T5 som jag hade innan. Ungefär halva bilens värde på ett år. Volvia kostade 25.000kr för ett år.
#903147
Ni får äta några Julgrötar till grabbar så skall ni se att premierna sjunker ;-)
#903163
Håller med. Jag betalar från och med oktober, då vagnskadegarantin upphör, 3.756:-/år i helförsäkring hos Volvia. Visserligen bara 1.500 mil/år. Men jag har ätit ganska många julgrötar. :D
#903197
crumpets skrev::'( Vilka siffror......... Helförsäkring går knappt att få under 15 000 för mig även för småmotorer.
32år och bor utanför Växjö och inte i Sth, där är väl en förklaring.
#903204
PerreS skrev:Var man har sina bopålar (officiellt) nerslagna har också stor betydelse för bilförsäkringspremien.
Det gör det absolut, men jag flyttade från Globenområdet till en lite Ö i västerhavet för 6-7 år sedan och trodde premien skulle sjunka drastiskt, men det gjorde den inte, runt 10% bara.

Det verkar inte finnas någon logik kring hur premierna sätts faktiskt, men antagligen är det en extremt komplex logik som gör att det blir oförståeligt.

/Martin
#903209
MartinS skrev:Det verkar inte finnas någon logik kring hur premierna sätts faktiskt, men antagligen är det en extremt komplex logik som gör att det blir oförståeligt.
Generellt kan man säga att premien räknas mycket mer detaljerat än gemene man tror. Rutnätet för bostadsort är långt mindre än postnummer, en del bolag är nere på 100m. Vilken sida du bor på av ett staket, rondell, större väg, exempelvis kan slå oerhört på premien.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]