Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Susanne89
#1239598
Hej! Jag har i dagsläget en Volvo v 50 MY 2006.
Jag funderar på att byta denna nästa år, är inte sugen på en nu V50 utan vill ha en bil med nyare teknik. V50 är bra men gammal teknik.
Så mina frågor är. För och nackdelar med V40 vs v60? Och vad ligger skatten på om man väljer en V40 T3 eller V60 T3. Diesel är inte intressant. Och inte cc heller.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1239606
Eftersom du exkluderar både diesel och CC, som är det jag har ( vad det nu är för fel på min bil? :wink: ), kan jag inte referera till min bil. Men gå in på http://www.bytbil.com, eller annan salusite, och titta på olika bilar, och deras registreringsbeteckning. Sedan kan du gå in på https://www.car.info/sv-se och få mycket uppgifter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1239643
För och nackdelar v40 - v60, skulle säga att det beror på om du behöver eller vill ha det extra utrymmet som ges i v60 eller ej. Annars är det bara ut och provköra som gäller :-)-)

Skatten handlar om hundralappar, hitta rätt exemplar är desto viktigare anser jag. Annars så skippa att köpa vatten på flaska i butik så är det snabbt ihopsparat ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1239645
Jag gick från V50 my-12 till V40. Det var en aha-upplevelse. Så om du inte behöver en "riktig" kombi, ut och provkör som Micke skriver.
Du skrev i ditt inlägg att du inte ville ha en CC. Den är inte fyrhjulsdriven som man kan tro, utan bara något högre och lite "krimskrams" i utsmyckning. :lol:
av Susanne89
#1239652
Hej! Jag har lånat hem både v60 och V40 då min varit på service. Smaken är som... som man brukar säga. Men jag tycker att cc:n är plastig. Och diesel är onödigt dyrt enligt min pappa som har en xc70 D5.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1239655
Gör upp en kalkyl för varje motor. Jag gjorde en under förra våren på V60. Räknade in försäkring, skatt, bränsleåtgång, servicekostnad samt en uppskattad värdeminskning (räknade ej på D2). Det föll på mig att T4 var den billigaste att äga, sen dök rätt bil upp som råkade vara en T4F vilket jag då snabbt fick räkna om och den vart ytterligare lite billigare på mig.
Användarvisningsbild
av Derank
#1239691
V40 är roligare att köra än V60, men betydligt bullrigare, så ut och provkör, behöver du inte utrymmet i V60 och tycker att ljudnivån i V40 är ok så skulle jag tagit V40, men som redan sagts, ut och provkör bilen i vardagen.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]