Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Merlin.swe
#965561
Köpte en begagnad V70 2011 för ett par månader sedan och tecknade en Autoconcept (Silver) försäkring på ett år för denna.
För en vecka sedan tändes plötsligt motorlampan och motorn gick ner i reducerad effekt. Felet visade sig vara tempsensorn i partikelfiltret vilken kostade 3000:- att byta.
Enligt försäkrings villkoren så ska "motortempgivare" ingå. Då det inte finns någon specifik tempgivare med uppgift att ta tempen på motorn så tolkade i alla fall jag det som att uttrycket var generellt för samtliga tempgivare som behövs för motorns funktion, tex kylartemp, topplockstemp, oljetemp, insugstemp och avgastemp(partikelfiltret).
Men det tyckte inte Autoconcepts skadereglerare som först började svamla om kylartempgivaren när jag frågade vilken givare som är motortempgivaren. Efter att ha förklarat för honom att kylartempen inte visar motorns temperatur och rabblat upp listan med givare ovan så ändrade han sig till topplockstempgivaren. Min givare hade inget med motorn att göra enligt honom vilket jag ifrågasatte då både motorlampan lös och just motorn hade gått ner på reducerad effekt.
Både min Volvo verkstad och försäljaren på företaget där jag köpt bilen tyckte det var konstigt att de inte tog detta på försäkringen. Det löste sig genom att säljaren betalade reparationsnotan.

Tänkte att jag måste varna andra för Autoconcepts värdelösa försäkringar men efter att ha googlat och läst de första träffarna så insåg jag att det var jag som har varit dum och inte kollat upp Autoconcept innan jag tecknade försäkringen...
Jag verkar inte vara den ende som låtit sig luras och både Motormännen och Teknikens värld skriver om just Autoconcept.

Så tänk efter om ni vill bidra till Autoconcepts chefers och aktieägares bonusar eller om det är bättre att spara dessa kronor i en reparations kassa. I mitt fall kostade försäkringen ungefär det sensorn kostade att byta.

http://teknikensvarld.se/ar-begagnatfor ... ff-119015/
https://www.motormannen.se/common/docs/ ... _24_25.pdf
av Anders01
#1233762
Mycket mindre smickrande kommentarer om Autoconcept på nätet...men de jag hittar är några år gamla.

Någon med nylig erfarenhat av värdet (av en försäkring från dem som följer med vid köp från icke-auktoriserad bilhandlare)?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1233775
Ofta tror jag problem uppstår på grund av att ett fel kan vara "ursprungligt", Konsumentköplagen, eller ett fel som uppstått, garantigivaren. Det enda råd jag kan ge är, köp en bil hos en auktoriserad handlare, som tar hela garantibiten. Min dotter köpte en C30 hos en, visserligen inte auktoriserad, handlare och fick med en Autoconcept garanti. Efter mindre än en vecka blev det fel på både värmaren, och bilen falsklarmade. Hon fick, av bilfirman, tillstånd att felsöka hos Volvo. Det visade sig att värmaren havererat, och att glaskrosslingan i rutorna bak ärgat av. Värmaren var garantiärende, och larmet "ursprungligt". Men den handlaren var seriös. Han sade att larmet skulle de betala för, och han ansåg att värmaren skulle Autoconcept betala reparation av. Men om de inte gjorde det, vilket de gjorde, skulle min dotter ändå få värmaren reparerad.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]