- mån 13 apr 2015, 13:18
#965561
Köpte en begagnad V70 2011 för ett par månader sedan och tecknade en Autoconcept (Silver) försäkring på ett år för denna.
För en vecka sedan tändes plötsligt motorlampan och motorn gick ner i reducerad effekt. Felet visade sig vara tempsensorn i partikelfiltret vilken kostade 3000:- att byta.
Enligt försäkrings villkoren så ska "motortempgivare" ingå. Då det inte finns någon specifik tempgivare med uppgift att ta tempen på motorn så tolkade i alla fall jag det som att uttrycket var generellt för samtliga tempgivare som behövs för motorns funktion, tex kylartemp, topplockstemp, oljetemp, insugstemp och avgastemp(partikelfiltret).
Men det tyckte inte Autoconcepts skadereglerare som först började svamla om kylartempgivaren när jag frågade vilken givare som är motortempgivaren. Efter att ha förklarat för honom att kylartempen inte visar motorns temperatur och rabblat upp listan med givare ovan så ändrade han sig till topplockstempgivaren. Min givare hade inget med motorn att göra enligt honom vilket jag ifrågasatte då både motorlampan lös och just motorn hade gått ner på reducerad effekt.
Både min Volvo verkstad och försäljaren på företaget där jag köpt bilen tyckte det var konstigt att de inte tog detta på försäkringen. Det löste sig genom att säljaren betalade reparationsnotan.
Tänkte att jag måste varna andra för Autoconcepts värdelösa försäkringar men efter att ha googlat och läst de första träffarna så insåg jag att det var jag som har varit dum och inte kollat upp Autoconcept innan jag tecknade försäkringen...
Jag verkar inte vara den ende som låtit sig luras och både Motormännen och Teknikens värld skriver om just Autoconcept.
Så tänk efter om ni vill bidra till Autoconcepts chefers och aktieägares bonusar eller om det är bättre att spara dessa kronor i en reparations kassa. I mitt fall kostade försäkringen ungefär det sensorn kostade att byta.
http://teknikensvarld.se/ar-begagnatfor ... ff-119015/
https://www.motormannen.se/common/docs/ ... _24_25.pdf
För en vecka sedan tändes plötsligt motorlampan och motorn gick ner i reducerad effekt. Felet visade sig vara tempsensorn i partikelfiltret vilken kostade 3000:- att byta.
Enligt försäkrings villkoren så ska "motortempgivare" ingå. Då det inte finns någon specifik tempgivare med uppgift att ta tempen på motorn så tolkade i alla fall jag det som att uttrycket var generellt för samtliga tempgivare som behövs för motorns funktion, tex kylartemp, topplockstemp, oljetemp, insugstemp och avgastemp(partikelfiltret).
Men det tyckte inte Autoconcepts skadereglerare som först började svamla om kylartempgivaren när jag frågade vilken givare som är motortempgivaren. Efter att ha förklarat för honom att kylartempen inte visar motorns temperatur och rabblat upp listan med givare ovan så ändrade han sig till topplockstempgivaren. Min givare hade inget med motorn att göra enligt honom vilket jag ifrågasatte då både motorlampan lös och just motorn hade gått ner på reducerad effekt.
Både min Volvo verkstad och försäljaren på företaget där jag köpt bilen tyckte det var konstigt att de inte tog detta på försäkringen. Det löste sig genom att säljaren betalade reparationsnotan.
Tänkte att jag måste varna andra för Autoconcepts värdelösa försäkringar men efter att ha googlat och läst de första träffarna så insåg jag att det var jag som har varit dum och inte kollat upp Autoconcept innan jag tecknade försäkringen...
Jag verkar inte vara den ende som låtit sig luras och både Motormännen och Teknikens värld skriver om just Autoconcept.
Så tänk efter om ni vill bidra till Autoconcepts chefers och aktieägares bonusar eller om det är bättre att spara dessa kronor i en reparations kassa. I mitt fall kostade försäkringen ungefär det sensorn kostade att byta.
http://teknikensvarld.se/ar-begagnatfor ... ff-119015/
https://www.motormannen.se/common/docs/ ... _24_25.pdf