volvoamatören skrev:Jag fick ett samtal från Bilia i Nacka i morse. De var mycket pratsamma och tillmötesgående och jag kommer testa dem. De sade dock att om start/stopp-felet inte går på garantin kostar det 4 000 kr.
Varför skulle det inte gå på garantin? Jo, om en sten har åkt in på något ställe och saboterat funktionaliteten, eller liknande. Något jag förstås aldrig kan veta. Så jag tänker riskera detta, vill ju ha igång funktionen. Hoppas det går på garantin.
Ja, det är väl en helgardering de gör på alla uppdrag baserat på tidigare erfarenheter och för att sätta rätt förväntningar. OM det inte skulle gå på garantin, t.ex. att en sten åkt in på något ställe, så hade i alla fall jag bett dem visa det.
För något år sedan eller två var det dags för första besiktningen på den XC70 jag hade då. Fick en klart oväntad tvåa på att dimljusen pekade rakt upp och tokbländade mötande trafikanter. Åkte hem och kollade serviceprotokollen från senaste servicebesöken hos Bilia Nacka (vilka skötts enligt serviceboken). Där stod svart på vitt att de kontrollerat och justerat dimljusen som en del av basservicen (det var fler än en), komplett med serviceteknikerns signatur i bläck och Bilia-stämpel. Den hade de riktigt svårt att snacka bort, kan jag säga, men likväl gjorde de samma friskrivning som för dig. "Du kan ju ha kört in i en snödriva som fått dimljusen att peka snett..." Jo, tjena. Eller så har ni bara skitit i att justera dem fast ni tagit betalt för det. Jag menade att om det är så det går till när man servar sin bil hos dem så är det nog något som allmänheten skulle vilja få kännedom om. Inget mer tjafs efter det. De rättade sina fel och tog alla kostnader inklusive ombesiktning. Annars hade jag inte åkt dit fler gånger.