Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1173022
Som sagt innan, enbart aktuella verkstaden(kedjan) och det aktuella försäkringsbolaget kan se skadehistorik. De lämnar vanligtvis inte ut dessa uppgifter, men det händer att man får veta om man ber riktigt snällt och har med sig nybakta bullar.

99 fall av 100 brukar det gå att se om en bil är reparerad om man kollar riktigt noga. Det känns som ett betydligt säkrare kort, och går dessutom desto snabbare.
#1183390
Lite erfarenheter jag har dragit denna vecka.

Finns inga register som för krockhistorik på bilar, åtminstone sådana som jag som privatist kommer åt. (Till skillnad från ex. Tyskland.) Det går inte heller att få ut information från försäkringsbolagen då de hänvisar till PUL. Har i dagarna nystat upp att min nyinköpta "pärla", en fullutrustad lätt begagnad D5 (dyr), har varit inblandad i en trafikolycka. Hade aldrig befattat mig med bilen om jag haft denna information i förhand. Bolaget som sålde bilen till mig har haft all vetskap om bilens historik. Stor bilfirma är ingen garanti för att slippa en sur bil.

En krockad bil kan i princip aldrig återställas till samma skick som tidigare, vare sig trafiksäkerhetsmässigt eller vad gäller ursprungligt rost- och lackskydd. Jävligt irriterad, bilen ska tillbaka!
#1183410
Finns inga sådana register i Tyskland heller. Bara USA som har det.

En fackmannamässigt lagad bil anses felfri i Sverige dvs du har inga lagliga medel att lämna tillbaka den. Inte heller har firman några skyldigheter att berätta om det. Sådana är lagarna. Sen kan man tycka vad man vill om det.
#1183418
jbass: Hur fick du reda på det nu efter köp?

Vad är det som är lagat?
#1183419
Är det lagat på märkesverkstad så sparas den infon
#1183623
jbass skrev:
Micce1980 skrev:jbass: Hur fick du reda på det nu efter köp?

Vad är det som är lagat?
Går inte ställa in framvagnen korrekt. Nystade upp allt därifrån.
Just det låter ju onekligen surt :/

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom