Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av agh39
#1162208
Idag kan jag se ordentligt på Folksam.se exakt vad premien hamnar på.
Jag ringde dem igen för några veckor sedan för att kolla vilket datum försäkringen går ut för att då försäkra min V60 T6 i IF som ska ha 7234:- i årspremie.Han som svarade nu trodde att den hade klassats fel och bad mig ringa och prata med dem som har hand om detta, då jag ringde dan efter fattade tjejen inte vad jag pratade om utan sa att vi har alla uppgifter från Transportstyrelsen och sa att jag kunde se exakt vad det kostade då det nya premiebrevet kom..

Årspris efter rabatt är 52700:-
Utan rabatt 58556:-, vad tycks, det är ju en skaplig rabatt på 5856:- :)

Nä, jag kan inte hålla er på sträckbänken längre, det blir IF.
Användarvisningsbild
av Derank
#1162217
Nu har de börjat ringa runt igen försäkringsbolagen, blev uppring av Läns där vi har hem och livförsäkringar och de ville att jag skulle ta bilen där ochså, men de kunde inte matcha Volvia denna gång heller, ingen jätteskillnad men läns blev ca 500sek dyrare per år. Hon bad mig likförbannat att fundera på det innan årsförfallodagen ?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1162258
Tittade lite nu jag med. Till en början ser flera bolag ut att bli billigare än Volvia. Efter att enbart knappat in 2500mil som årlig körsträcka så blev de stora dyrare. Volvia vill ha typ 300kr/månad.
av fjeddo
#1177184
Det jag kollar på när det gäller just bilförsäkringar är i första hand priset. Det enda som kan få mig att välja en något dyrare försäkring är om den täcker maskinskada längre samtidigt som min bil ligger i intervallet som påverkas. Förutom självrisker, tilläggsförsäkringar samt maskinskadegränsen så är resten av innehållet likadant överallt...

Sedan den vanliga missuppfattningen om dubbla självrisker om t.ex. bil och boende är försäkrat på olika ställen, det stämmer inte. I princip alla bolag tar dubbla självrisker iaf.
Användarvisningsbild
av Derank
#1177272
Det är när skadan sker du märker om du valt rätt bolag el ej.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av fjeddo
#1177763
Derank skrev:Det är när skadan sker du märker om du valt rätt bolag el ej.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag är faktiskt inte beredd att hålla med när det gäller just bilförsäkringar. Arbetar själv på ett försäkringsbolag och enligt mina erfarenheter så finns det inget försäkringsbolag som är bättre än andra när det gäller bilförsäkringar. Enda undantagen är väl vissa som har lägre självrisker (t.ex. Folksam), märkesförsäkringar som erbjuder längre maskinskadeförsäkring etc. Annars ingår alltid samma moment hos alla försäkringsbolag då innehållet i bilförsäkringar är lagstadgat. Se bara till att du själv är lite påläst innan du anmäler en skada, till exempel läsa igenom villkoren, så att du är medveten om vilken hjälp du ska få. I 99 fall av 100 när folk är missnöjda med ett försäkringsbolag är det för att de själv har begått misstag, medan försäkringsbolagen helt enkelt följer villkoren.

Det finns heller inget försäkringsbolag som någonsin skulle betala ut mer än de behöver, även om vi alltid försöker få det att verka som det. Goodwill finns helt enkelt inte i branschen. Om ni någonsin blir "bjudna" på någonting av ett försäkringsbolag så kan ni vara säkra på att det är skitsnack.
Användarvisningsbild
av Derank
#1177777
Ny syftar jag mest på skadereglerarna. Har själv bytt i ett par fall, då de har varit några riktiga rikspuckon. Villkoren är lika överlag.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av Psyko
#1177785
Volvia har idag 17 000 mil som gräns på Maskinskadan på bilar köpt av Volvo åf, övriga 15 000 mil. Visst kanske dom är dyrare per månad men som vanligt får man vad man betalar för....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1177787
Glömde nämna det maskinskada är ju till Volvia fördel och har du en Volvo så sköts det hela betydligt smidigare vid skada med Volvia än andra bolag.

Och premierna mellan de stora är ofta Rätt lika . Kan skilja nån femtiolapp i månaden och det ids då inte jag byta bolag för.





skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Derank
#1177789
fjeddo skrev:
Derank skrev:Det är när skadan sker du märker om du valt rätt bolag el ej.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag är faktiskt inte beredd att hålla med när det gäller just bilförsäkringar. Arbetar själv på ett försäkringsbolag och enligt mina erfarenheter så finns det inget försäkringsbolag som är bättre än andra när det gäller bilförsäkringar. Enda undantagen är väl vissa som har lägre självrisker (t.ex. Folksam), märkesförsäkringar som erbjuder längre maskinskadeförsäkring etc. Annars ingår alltid samma moment hos alla försäkringsbolag då innehållet i bilförsäkringar är lagstadgat. Se bara till att du själv är lite påläst innan du anmäler en skada, till exempel läsa igenom villkoren, så att du är medveten om vilken hjälp du ska få. I 99 fall av 100 när folk är missnöjda med ett försäkringsbolag är det för att de själv har begått misstag, medan försäkringsbolagen helt enkelt följer villkoren.

Det finns heller inget försäkringsbolag som någonsin skulle betala ut mer än de behöver, även om vi alltid försöker få det att verka som det. Goodwill finns helt enkelt inte i branschen. Om ni någonsin blir "bjudna" på någonting av ett försäkringsbolag så kan ni vara säkra på att det är skitsnack.
Nä. För alla skadereglerarna hänvisar till nån bil på blocket 400mil bort och nån värderingssida. Så blocket sätter priset. Inte ni själva.



skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]