Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1150970
Lövet skrev:En favorit i sammanhanget som illustrerar hur svårt det kan vara är när en bilhandlare jag pratade med utbrast "Jamen, det är ju bara att du lägger lånet på ett år till?" när jag tyckte att en bil vi pratade om kostade för mycket. Den killen hade definitivt behövt gå om grundkursen :wink:
Han var säkert kursetta på säljkursen :D idag är det mycket som säljs på vad det kostar i månaden, inte vad priset är.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151021
Ja lånade 50.000kr för att få serviceavtal mm. till ett okej pris.
Annars när jag har lånat till bil väljer jag alltid på längsta möjliga tid typ 7år även om det bara varit max 50000 eller ett par hundra tusen. Om jag vill köpa en massa annat kul vill jag ha råd med det.
Tror att ja lånade ca 220000kr till gamla V60n och det betalade jag av på 1,5år. Har ganska låga fasta utgiftet och Volvo ligger på vägen till jobbet. Att extraamortera 10-15000kr var eller varannan månad går oftast.
Jag vet just nu ingen som inte lånat till bil.
Användarvisningsbild
av SRT
#1151023
Eller som att verkligheten i form av kreditbolag / säljare alltid räknar på din inkomst men väldigt sällan eller aldrig på vad du redan betalar på för denna summa och så gick det ibland som det gick.Har hört om belånade bostäder där räntan ändrats någon procent och allt fallit platt till marken för den belånade.Hur orkar folk bara leva med det dag ut och in.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151025
Där tyckte jag att banken var bra när vi lånade till huset. Det är långt kvar tills det kostar lika mycket att bo som banken räknade på.
Nu räknar jag med att vi har betalat av huset lagom tills jag fyller 40år. Sex år kvar.
#1151040
Den senaste bilen jag köpte, den betalade jag kontant :D En Suzuki Wagon R+ 2002 :lol: Men Volvon är det bara 1,5 år kvar på, sen är den betald! :-)-)
I övrigt har jag haft mest kredit eller leasing på bilarna av nyare modell,
#1151060
Jobbar inom industrin och mina arbetskamrater är födda från 50-talet till 80-talister och den största skillnaden är att 50-talisten har som mål att vara skuldfri vid pensionering och att det tankesättet suddas ut ju yngre personen är. 80-talisten bryr sig inte om hur stor skulden är utan bara hur mycket månadskostnaden är och har allt på autogiro. 80-talisten lånar inte till bilen utan leasarl bilen för då slipper man 20-30% i insats och plockar gärna på några extra utrpkt för det blev ju "bara" x kr mer/ mån. Vi jobbar på ett av det bäst betalda metalljobben på fabriken, mycket OB, jour, och övertid för den som vill. Det är många av dessa 70 och 80-talister som inte har någon buffert och har det tufft jan/feb för att dem handlade julkkapparna den 23 dec för att lönen kom då. Jag anser inte heller att dagen låga ränta är det farliga utan det blir när nästa lågkonjuktur kommer och deras sambo blir varslad och skiftgången/jouren/övertiden på jobbet försvinner och man sitter med högt belånat hus och ett leasingavtal på en bil för 500". Hade arbetskamrater som fick gå ifrån hus med skuld och skilsmässa som följd vid lågkonjunkturen 91-93 och betalar än idag på det lånet. Var 18år -92 när detta hände och bestämde mig då för att jag aldrig ska låna till konsumtion.
av Lövet
#1151063
Hur får du ihop det, är räntan gratis? Kostnaden (=mängden pengar som förbrukas) är större om du lånar än om du betalar kontant. Annars får du nog förklara lite noggrannare hur du menar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]