Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1118616
Jag pratar bara utefter egen erfarenhet. T.ex så gick min premie upp när bilen fick lagas på försäkringen trots att jag inte var föraren. Så "skadefria år" och kopplingen med olyckor verkar då följa med försäkringen och bilen snarare än föraren.
På samma sätt har inte andra bilars försäkringar blivit påverkade av att en av ens bilar fått försäkringsersättning.

Så helt "på person" verkar det inte fungera. Försäkringsbolagen har sisa sätt att räkna, men beroende på hur man själv sett "resultat" av vissa händelser kan man ju spekulera lite i hur. Min uppfattning/egna erfarenhet är att kör man en bil som man inte äger så påverkar det inte försäkring på egen bil, medans det påverkar ens försäkring om någon annan krockar den bil man äger och har försäkrad. (Vilket är rätt självklart då det annars skulle vara väldigt många som skyller på "en kompis".) :)
#1118928
Schmoyoho skrev:Mejlade volvia och försökte förklara att bilen nu förvarades i ett garage i ett lugnt område mot för att tidigare varit gatuparkerad i stan. Minns inte vad de svarade, någonting om att de ansåg mig bo på landet :shock: och att man då behövde köra längre sträckor osv. Hade nästan hellre sett att de frågade som vissa fb gör, hur bilen parkeras osv.
"Att man behöver köra längre sträckor"? Ehh ja men det borde ju inte spela nån roll för om man kör mycket får man antagligen utöka körsträckan.
Men det var samma för mig när jag flyttat från parkera utomhus i stan till eget låst garage nä men då höjdes försäkringen med 500kr per år.. Dom ansåg att skaderisken är högre utanför stan av någon anledning :|
/Kalle
#1118939
Här är volvias svar i deras egna ord:
Priset på en försäkring påverkas bl a av vart du bor. Premien är baserad på skadestatistik för området. Att flytta ut på landet kan innebära att du kör din bil mer och därmed ökar risken för skador. Vart bilen parkeras när den inte används påverkar inte priset på en försäkring.
#1118975
Alltså det där med "kan innebära". Ja, men då får man ju också ändra miltal per år i försäkringen! Om man fortfarande kör under 1500mil eller vad man nu har för gräns är det helt bisarrt att dom resonerar så.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]