Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av volvojakob
#1072693
Hej jag är inne på att köpa en volvo ifrån 00-04 ungefär men jag undrar vilka modeller som är dyra i drift respektive billiga? syftar framförallt på Volvo s40/v40, v70, s80 samt s60?
tacksam för svar/ jakob
av Mikeys
#1072728
På så gamla bilar bilar handlar det nog helt och hållet om skicket på bilen. En välskött och ordentligt servad bil kräver betydligt mindre reparationer än en som inte har servats ordentligt. Skillnaden i bensinförbrukning, försäkring och skatt etc är nog högst marginell mellan modellerna jämfört med eventuella reparationskostnader så länge du tittar på versionerna med mindre motorer. Min förra bil var en 1990 års Audi 100 som jag sålde förra året. Den var riktigt välskött och krävde tack vare det inte mer än vanlig och förebyggande service, så i slutet av dagen rullade den billigare än den Skoda Fabia som en kompis körde trots att den var stor som en pråm.

Ska man vara lite stereotypisk så ska man nog titta efter en hyfsat lågmilad och fin (kanske 20000 mil?) S40 fas 2, S60 eller liknande som säljs av en farbror med fullstämplad servicebok om man ska ha bilen ett par år och vill komma undan så billigt som möjligt i längden. Enligt min erfarenhet så brukar bilarna i de lägre prisklasserna vara de som blir dyrast i längden. Även om bilköp är lite av ett lotteri.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1073253
Jag sålde min S40 2.0T MY03:a i vintras. Den körde jag från 9kmil till 28kmil på sex år. Låg skatt och försäkring, hyfsat bränslesnål om man ville. Billiga reservdelar.
av andersuw
#1073335
S/V 40 vet jag inte mycket om men när det gäller P2-bilarna (S60, S80, V70N) skulle jag satsa på en bil av årsmodell -05 eller senare. Då är alla barnsjukdomarna borta och dessutom gjordes en "ansiktslyftning" såväl utvändigt som invändigt till årsmodell -05. Vissa potentiellt viktiga ting, som antisladd, blev också standard då. Det finns även till tidigare bilar men få av dem har det eftersom det kostade rätt mycket extra. Parkeringshjälp fram går också att få som tillval från -05. Inom intervallet 00-04 gäller annars att ju senare desto bättre. De problem som fanns från början eliminerades gradvis och en 04 är klart bättre än en 00a i sådana avseenden.

När det gäller skatt och drivmedel är det ju bara att titta på specen för de olika drivlinealternativen. Diesel lönar sig i den här generationen bara om man kör branog långt. Annars förtar den högre skatten effekten. De olika bensinmotorerna drar ungefär lika mycket och kostar ungefär lika mycket i skatt men turbomotorerna är trevligare än sugmotorerna att köra och inte särskilt felbenägna. Så med moderat körsträcka skulle jag rekommendera en sådan.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1073481
andy78 skrev:Skulle välja s-v70 framför 40 serien just för att 40 serien verkar ha enorm dålig kvalite.
Ett rykte som samtliga mindre volvos får, oftast av de som har större volvos :mrgreen: Nu minns jag inte var jag sett det men hittade det då jag fram till 2013 hade en S40 MY00, det visade på att S/V40 är inne oftare på verkstad än dess storebröder men tillbringade totalt mindre tid där samt var ändå billigare att äga ur ett reparationsperspektiv.

Men jag hade om S/V40 varit intressant tittat på en så kallad fas2 (2001-2004) som är en trevlig bil
av andersuw
#1073606
valln skrev:Ansiktslyftningen på s80 gjordes till årsmodell -04.
I övrigt kan också nämnas att det blev 3000 mils serviceintervall vid årsmodell -05.
Stämmer. Fast vissa av de saker som på de andra bilarna följde med ansiktslyftningen kom inte förrän 2005 på S80. Här är Volvos egen beskrivning av vad som hände på V70 vid årsmodellskiftet 2005:

Generellt 2005: Serviceintervallen ändrad till 3000 mil (bensinmotorer).
Stor facelift exteriört och interiört. Exteriört: Ny front med större
grill, nya strålkastare med högtrycksspolning, ny spoiler med
nya dimljus, nya bakljus i klarglas, Volvoemblemet flyttat till mitten
på bakluckan, färganpassade stötfångare, nya torkarblad ”F[l]atblade”, färganpassade lister,
krominlägg i stötfångare (Business++). Interiört: Ny mittkonsol och ny
tunnelkonsol, Spaceball växelspak som tillval, nya framstolar.
Färddator, DSTC, stereo och EBA ingår som standardutrustn.
Tillval: PACOS, passagerarkrockkudde med nyckelavstängning,
WRG vattenavvisande glas, parkeringshjälp [även fram], FOUR-C aktivt
chassi. Ny utrustningsnivå, Business++

http://360.haubits.net/Volvo_Broschyrer/V7020032005.pdf

Andra broschyrer rörande äldre Volvomodeller finns här:

http://360.haubits.net/index.php?dir=Vo ... schyrer%2F
av andersuw
#1073714
Jag tycker det blir synnerligen pedagogiskt eftersom exemplet med V70 är tämligen represenativt för vad som sker med alla de tre modeller som TS är intresserad av i samband med ansiktslyftningen. Det blir än mer pedagogiskt om man därtill, som jag, påpekar att det hela i just S80ns fall sker i två steg (04 och 05) snarare än bara ett (05) som på S60 och V70. Sedan kan den som vill förstås få ytterligare detaljinformation om de enskilda modellerna och modellvarianterna med hjälp av de broschyrer om äldre Volvomodeller som jag länkar till.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]