Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#105848
Hundrar om någon vet vad Volvia anser om att man har sommardäck året runt?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att fortsätta att köra på sommardäck året runt, MEN tanken slog mig att om (gud förbjude) att man skulle köra av vägen eller krocka med vilt..... om försäkringsbolaget kan neka ersättning pga att man inte har vinterdäck på.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#105857
anp skrev:http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=1778

Märkligt nog verkar inte Volvia ställa några krav på vinterdäck då vinterväglag råder.

Varför inte använda vinterdäck, oavsett försäkringsvillkor?

Tackar för länken anp !

Hhm, ville inte gärna ringa Volvia & fråga...men, det verkar som jag får göra det för säkerhets skull i alla fall.

Har använt både dubbdäck & odubbade vinterdäck förut men de senaste 2 åren så har jag kört på fräsha sommardäck & inte haft något problem överhuvud taget.
Ser det som att, om det fungerar för miljontals Amerikaner på östkusten som har liknande vinterklimat som vi har i Göteborgsområdet så ska det väl fungera för mig oxå.

Ligger tydligen ett förslag inne om att miljöbilar ska förbjudas att köra med dubbdäck (kommer väl att gälla storstäder...vad vet jag) iom att de vill minska användningen av dubbdäck. De nämndes oxå att det optimala vore om 20% av biltrafiken körde med dubbdäck & resten odubbat (för miljöns skull).
av anp
#105858
Jag tycker det verkar korkat att avstå vinterdäck under den delen av året, oavsett väderläget nu för tiden.
Vore jag som du skulle jag ha köpt en omgång dubbfria vinterdäck. Håller länge jämfört med dubbade diton, och är komfortabla samtidigt som de ger bra säkerhet om man kör med vetskapen om att de är just dubbfria.

Du vet ju aldrig när du behöver det där lilla extra...
Användarvisningsbild
av Larre
#105895
anp skrev:http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=1778

Märkligt nog verkar inte Volvia ställa några krav på vinterdäck då vinterväglag råder.

Varför inte använda vinterdäck, oavsett försäkringsvillkor?
I aktsamhetskraven (paragraf 3.3.6) i Volvia-villkoren står: "Bilen ska vara utrustad i enlighet med de lagar och bestämmelser som gäller." Enligt Volvia är du oaktsam om du kör utan vinterdäck när du ska ha vinterdäck enligt lagen. Vad konsekvensen (vid skadehantering hos f-bolaget) av oaktsamhet är, står i paragraf 3.7 i Volvias dokument.
Senast redigerad av 1 Larre, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
#105897
Skulle nog köra dubbat även om det bara vore en dag om året dubbena behövdes, att skylla på geografiska läget tycker jag inte håller då det kan bli riktig ishalka även i södra delen av landet och även om det så bara är en dag om året så anser jag dubbdäck påkallat för det är inte alltid möjligt att ställa bilen hemma och ta buss/tåg. Dubbfritt frestar även att åka med dom sommartid då dom dubbfria är urusla som sommadäck och bränna slut på dom på nolltid.
Men det är min åsikt som är van att riktiga vinterdäck är dubbat och dunbbfritt duger endast som mellandäck höst/vår innan dubbat åker på i november.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#105904
Ok, tack för tolkningen av det finstilta Larre !
Användarvisningsbild
av Larre
#106123
V70BiFuel03 skrev:Ok, tack för tolkningen av det finstilta Larre !
Ingen orsak.

Amerikanskt som i Tesla kanske? :-) Ska man k&ou[…]

Det är en termistor. Alltså ett motst&a[…]

Dålig värme i kupén

"Ingen skall frysa i en Volvo" - ber&oum[…]

V50 2.0D 2008 Motorn går felfritt den f&oum[…]