I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
#149360
Korny skrev:För min del så ville jag ha AWD så där va de inget annat alternativ än D5'an...

Har inget emot luffare med lödkolvar :wink: så chiptrimning känns ok.

Jag har inte heller något emot PPC eller Softloader annat än priset då, men visst, totalt sett e de inte många kronor det handlar om... e väl dumsnål :oops:

Blir nog också nått form av filterbyte, oljebyte och även byte av avgassystem för att lättare få ut värmen från motorn....

Ang. boxtrimmet så är detta den ända box jag hittat där temperatur i partikelfilter övervakas, därför ett tänkbart alternativ.

Mvh David
Antar att det är Promotech boxen som kan kolla tempraturen. Men den går väll endå in och "lurar" motorprogramet?
Du får lite mer hästar av BSR "om dom nu stämmer" men dom mäter ut en snitt effekt höjning på ca 40% av hk på 2,4an och ca20% på D5an
Och vist är den dyrare, ca 3500:- Men jag sattsar på en hel programvara till våran diesel racer..
Vi för återkomma om detta när bilen står här och trimning är på gång :)

Mvh Fraz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#149362
Min uppfattning är att alla "boxar" är skit då de är rena vedbod trimmet, ovasett om det är KCR, Mehrleistung osv.

Varför, jo de kopplas in enkelt på fuelrailens bränsletrycksgivare och skickar tillbaka ett felaktigt värde till motordatorn att trycket är för lågt (trots att det är rätt)

Motordatorn reagerar då och drar upp pumptrycket till commonrailen vilket gör att MERA diesel sprutas in i motorn.

+ Jo det ger ju bra med mer effekt, så trimmet funkar.
+ Lätt att koppla bort

-Bränslepumpen tar stryk, varför plåga pumpen så fort motorn är gång, trycket behöver ju bara höjas vid fullgas (som man har 1% av tiden)

-Alla pulserna i insprutningn påverkas, moderna dieslar har 3-8 pulser (initiering, huvud, efterfas, avgasrening, regnereing av filter etc) och det är ju bara huvudpulsen som ska ändras.

-Momentbegränsning för att skona automaten sätts delvis ur spel.

-Färddator kommer att visa fel, (visar mycket lägre än vad som är rätt)

-Katalysator och partikelfilter riskerar att skadas.

-Turbolagring/Packbox tar stryk av ökad sotmängd

-Miljön tar stryk av ökat utsläpp


Om du istället mappar om motorn tex med BSR PPC slipper du alla dessa "-" då man ändrar direkt i motorstyrningen och slipper alla dessa bieffekter som man får genom att bara skicka tillbaka ett felaktigt bränsletryck.
Användarvisningsbild
av Korny
#149373
Jo, jag håller väl med om att boxar inte är den rätta vägen att gå.

Det jag "retar" mig lite på är BSR's effektsiffror, eftersom dom mäter upp effekt före och efter trim och det är inga imponerande siffror IMHO.
Effekten höjs med 27HK och 39NM, för 8900:- och det känns inte så prisvärt.
Sen kan man ju sia om hurvida ursprungseffekten är 185 eller 193HK, skillnaden borde iaf stämma... Fast siffror på ett papper kanske inte borde va avgörande i detta fall....

Tur att man har några månader på sig att vela. :lol:
Användarvisningsbild
av Korny
#162891
Har velat lite nu :lol: och det lutar åt ChipCenter's seriella programering, eftersom dom har en lokal återförsäljare här i byn...
Blir cirkus 220HK och 480NM för 7500 riksdaler... :twisted: :twisted: :twisted:

På min bil (som jag tidigare skrev om i de[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]