I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#44228
haxpet skrev:För ca 1 år sedan så pratade jag med en kille som har stenkoll på Volvos motorer och han sa att om man använde det trim som fans då på marknaden så försvann den där renbränningsfunktionen för partikelfiltret och filtret blev igensatt och sen var det bara nackdelar och stora kostnader när man måste byta ut det som gått sönder.

Jag vet inte hur det är idag, kanske "chiptrimmarna" har fixat så att den funktionen fortfarnade funkar.
1. trpdskaparen har inte partickelfilter på sin bil.
2. för ett år sedan hadde väll inte V70 partickelfilter.
av haxpet
#44289
CarMan skrev:
haxpet skrev:För ca 1 år sedan så pratade jag med en kille som har stenkoll på Volvos motorer och han sa att om man använde det trim som fans då på marknaden så försvann den där renbränningsfunktionen för partikelfiltret och filtret blev igensatt och sen var det bara nackdelar och stora kostnader när man måste byta ut det som gått sönder.

Jag vet inte hur det är idag, kanske "chiptrimmarna" har fixat så att den funktionen fortfarnade funkar.
1. trpdskaparen har inte partickelfilter på sin bil.
2. för ett år sedan hadde väll inte V70 partickelfilter.
Hej

Det var mindre än ett år sedan, i september om jag ska vara exakt. Och då hade dom väl släppt ut MY06 redan?

Min MY05 är ju uttagen redan 09.04.
av pierre
#49736
Hej.

Har varit i kontakt med KCR ang. partikelfiltret, då jag funderar på att köpa en box till min V70 2,4D–06 (163hk). Detta svar har jag fått.

Vi tar alltid hänsyn till när det är partikelfilter och våra nya boxar som
säljs idag är utvecklade för bilar med partikelfilter. Allt ska fungera som
vanligt och det skall inte påverka partikelfiltret negativt.

Visst kan man tro att avgastempen ökar när våran box gör så att motorn får
mer bränsle. Men gör man förändringen på rätt sätt så påverkas inte
avgastemp eller emissionerna negativt
av goodguy
#54365
Jag stoppade in en KCR-box i min D5-2002 i vintras.

Har automatlåda och kan konstatera klart förbättrad råstyrka. Dock har inte dieselförbrukningen gått ned som jag hoppades på - kanske beror det på att jag inte "finjusterat" boxen?...eller på att jag är kör mer aggressivt nu...:lol:

Jag ligger på en förbrukning på 0,75-0,80 l/100 km.

Jag tar tacksamt emot tips på hur man trixar med boxen så att jag får optimal prestanda!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#57817
goodguy skrev:Jag stoppade in en KCR-box i min D5-2002 i vintras.

Har automatlåda och kan konstatera klart förbättrad råstyrka. Dock har inte dieselförbrukningen gått ned som jag hoppades på - kanske beror det på att jag inte "finjusterat" boxen?...eller på att jag är kör mer aggressivt nu...:lol:

Jag ligger på en förbrukning på 0,75-0,80 l/100 km.

Jag tar tacksamt emot tips på hur man trixar med boxen så att jag får optimal prestanda!
Boxen gör ju bara en sak, den ser till att häva in MERA diesel i alla lägen, det gör ju knappast att bilen skulle dra mindre.

Det finns dock en "luring", boxen lurar motorstyrningen att tro att man gasar mindre än man faktiskt gör, det gör att en automatare kommer att ligga kvar längre på högre växlar (motorndatorn tror ju att föraren bara gasar svagt).

Därigenom kommer lådan att köra på högre växel än vad som är normalt och du kan få lägre förbrukning. Men samma effekt behöver du ingen box till utan du kan ju bara växla manuellt och få samma resultat
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#131902
Hmm..jag har också lurat på det här med trimmning.

Min bror som har stenkoll på motorer avråder skarpt, och han kör själv mycket trimmat på sina bilar, dock av annat märke. Hans kompis som också är haj på bilar och jobbar med motorer dagligen avråder även han.

Har nämnt företagen som är omskrivna på nätet när det gäller trimmning och de hävdar att dessa lirare inte har koll på vad som händer med motorn. De menar även att Volvo lagt ett antal år av forskning och miljoner på utveckling och testning av produkterna som släpps...varför man är lite skeptisk till att någon hobbysnickrare skulle kunna göra detta bättre.

Har även talat med olika Volvoverkstäder samt bekanta som trimmat etc.

Det visar sig dock att alla säger olika. Den stora majoriteten säger att trimmning är riskabelt. Endast några få säger att det inte är någon risk. Och skule något pajja så är det inte pga trimmningen utan snarare på grund av något annat, och att det skulle ha hänt i alla fall.

Det luriga är dock om man har automatlåda. De allra flesta som trimmar har nämligen manuell.

När man trimmar en automatlåda så kan det bli en hel radda olika negativa konsekvenser. Några av dem upptagna här ovan i denna sträng. Men även detta beror tydligen helt vem du pratar med. Och jag skulle personligen gissa att det har att göra med ganska stor okunskap i ämnet, samt ouppdaterad kunskap.

Tex menar Volvoverkstaden här..deras bästa mekaniker på VOlvo Automat, att växlarna kommer att ligga fel efter trimningen, och att det kan uppstå fel i mjukvaror etc etc. Och att om mah ar automat så avråder man skarpt från att trimma.

Vidare kan man läsa på de största trimmarnas hemsida att på automater så ökar vridet bara marginellt. Man förlorar mellan 10-30 nm på automten jämfört med manuell. Det innebär att om du uppdaterar från 340 nm till 400 så får du kanske bara 370. Och då är frågan..är det värt det? Plus att växlarna kanske hamnar fel, samt att risken att man drar sönder något när framhjulen spinner vid acceleration från stillastående. Tex rödljus.

Sen försvinner ju garantier och allt sånt. Men har man en lite äldre bil kanske det inte gör något. För där har man inga kvar ändå.

Men vad jag dock förstått är att om man ska trimma en automat, förslagsvis D5 motorn, så ska man göra det via PPC. Dvs, man kopplar in en dator och tankar över en ny mjukvara. Därefter kan man tanka tillbaka originalmjukvaran innan bilen ska på service. På så sätt återställer man till original och det blir inga fel när de ev. uppdaterar något på verkstaden. När man får hem bilen tankar man in trimmet igen. Och innan dess kollar man med leverantören om det finns någon ny version. Enligt uppgift har dessa trimmare alltid senaste versionerna av Volvostrim. De baserar det på chassinumret.

Trimmarna som kör med PPC menar även att växelådan, automaten, i v70 anpassar sig efter hur man kör. Så det innebär att den lär sig. Vidare ska de ha program som är anpasade just för automater.

Har dock läst här på forumet att de som kört mycket stadskörningar tappat effekten av trimmet efter ett tag..eftersom växellådan slöat ner sig. Men kör man aktivt ett tag eller nollställer den så blir det drag igen.

Vidare har jag läst att KCR (heter det så?) skapat en hel del problem som fick mig att dra öronen åt mig. Tror även det är denna typ av trim som tex min bror avråder skarpt från..eftersom det tydligen bara är att mixtra lite med flöden. Vilket gör att olika saker kan paja, tex täppa igen filter, pumpar som lägger av etc.

En kamrat till mig som trimmat sin med chip har en D5 awd...den har gått 16.000 mil och inte ett enda problem. Så sköter man det rätt och har sunt förnuft verkar det kunna hålla bra.

Samma sak gäller PPC tror jag....det gäller att vara förnuftig. Nyttja styrkan vid omkörningar. INte vid acceleration från noll.

Kör man hårt skulle jag reka att inte trimma tror jag. Kör man som en vanlig svensson så skulle jag nog utan tvekan köra ppc. Förutsatt att jag är beredd på att tanka om mjukvaran inför varje service. Kanske kan vara lite jobbigt om man tänkt ha bilen i många år.

Men om man jämför nya d5 med gamla så är det tydligen rejäl skillnad i omkörningseffektivtet. Den nya ligger ju på 185 hk istället för 163 hk. Och trimmar du en 163hk med ppc blir det cirka 190-195 hk (manuell). Dvs, borde motsvara en ny d5 ganska bra. Så det kan ju också vara ett tips..att man kan gå till en bilhandlare och testa nya d5 v70 om man vill känna skillnaden med eller utan trim :)

Sen får man väl tänka på at automatlådan anpassar sig...min bil blev tex kvickare när jag uppdaterade till Volvos senaste programvara..då låg den kvar längre på växlarna..dvs man kunde varva ur mer. Sen har den blivit rappare med tiden jag kört också. Tar ganska lång tid att anpassa lådan. Så om man testar en ny volvo som är körd lungt och slött...så kan jag tänka mig att man inte får rätta känslan? Fast det kanske knapparna advanced och sport råder bot på? Sitter väl i alla nya Volvos kan jag tänka mig :)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133255
Kan lägga till att jag åkte med en kompis med en Volvo 2004 D5 AUTOMAT med chiptrimning (ej ppc).

Visste inte att den var trimmad. Bara att det var diesel.

På en 70-väg körde han om en långtradare och jag reagerade på den kraftiga accelerationen och draget i bilen.

Han säger även att när han testar andra bilar med samma motor så tycker han att de känns sega och slöa. Han har inte haft ett enda problem med motor eller annat.

Då kan man även tillägga att BSR skriver på sin hemsida att man förlorar 10-30 nm av vridet när man trimmar med ppc och automat. Så en manuell borde alltså ha ÄNNU mera drag och en automat får helt ok drag trots allt. Om det nu inte är jätteskillnader på CHIP och PPC, men det kan jag inte tänka mig?

Vidare så kör hans framhjulsdrivna Volvo V70 2004 D5 med chiptrim ifrån en precis likadan Volvo fast som har bensin 2.5T-motorn. 2.5T har inte en chans tydligen.
Användarvisningsbild
av Korny
#149141
Hej på er.

Tänkte väcka liv i tråden igen :)

Om nån månad så trillar förhoppningsvis min V70II D5 AWD Man. in hos återförsäljaren :D :D :D
Har bestämt mig för att låta bli att pilla upp effekten tills den gått 1000mil, men sen så tänker jag chippa lr "box'a" den.
Efter att ha kollat runt lite hos olika tuningföretag så står jag inför 3 alternativ som känns ok.
Tänkte kolla om ni har några åsikter/erfarenheter av dessa 3 alternativ...?

1.Boxtrim från: http://promotech.se/?p=products_modules ... S&vID=8412

2.Chiptrim (ev. med "individuell mappning") från: http://www.vtech.se/

3.Chiptrim från: http://www.itsfun.nu/trimchip/


Mvh David
Användarvisningsbild
av Fraz
#149335
Korny skrev:Hej på er.

Tänkte väcka liv i tråden igen :)

Om nån månad så trillar förhoppningsvis min V70II D5 AWD Man. in hos återförsäljaren :D :D :D
Har bestämt mig för att låta bli att pilla upp effekten tills den gått 1000mil, men sen så tänker jag chippa lr "box'a" den.
Efter att ha kollat runt lite hos olika tuningföretag så står jag inför 3 alternativ som känns ok.
Tänkte kolla om ni har några åsikter/erfarenheter av dessa 3 alternativ...?

1.Boxtrim från: http://promotech.se/?p=products_modules ... S&vID=8412

2.Chiptrim (ev. med "individuell mappning") från: http://www.vtech.se/

3.Chiptrim från: http://www.itsfun.nu/trimchip/


Mvh David
Hej. Går i samma tankar till min 2.4D som kommer till jul nu.
Jag skal sattsa på en ppc, så man kan ladda i ny programvara och återställa till orgenal om man vill inför service.
Den här typen av trim finns hos BSR, SCT och så tror jag att även AUTOTECH har en liknande liten trim dator.

Jag skulle ALDRIG sätta in någon trim-box som lurar bilen, eller låta någon luffare stå och löda i min nya bil!..
Det finns endel skrivet om detta så det är bara att söka.

En PPC trimning kostar ju några tusen mer en ett chip, men det känns betydligt bättre.
Jag hadde redan bestämt mig för en PPC innan vi bestälde våran 2,4D och tog därför ingen D5.
Volvo tar ca 15 000:- mer för D5an och 22hk dvs 185hk, än 2,4D 163hk
BSR tar ca 9 000:- för sin PPC som ger 220hk i både 2,4D och D5 pga att det är samma motor med olika programvaror.

Men valet är ditt.

Skal dock låta bilen gå orgenal över vintern ca 500mil. Sen, ny olja ,sportluft filter i orgenal box och PPC.... Längtar.... :)
Användarvisningsbild
av Korny
#149338
För min del så ville jag ha AWD så där va de inget annat alternativ än D5'an...

Har inget emot luffare med lödkolvar :wink: så chiptrimning känns ok.

Jag har inte heller något emot PPC eller Softloader annat än priset då, men visst, totalt sett e de inte många kronor det handlar om... e väl dumsnål :oops:

Blir nog också nått form av filterbyte, oljebyte och även byte av avgassystem för att lättare få ut värmen från motorn....

Ang. boxtrimmet så är detta den ända box jag hittat där temperatur i partikelfilter övervakas, därför ett tänkbart alternativ.

Mvh David

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]