I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av lillroos
#342935
tjenare, jag har tänkt att bygga om min amazon och stoppa i en b230 turbo ..
vad måste byggas om ?
vilken motor ska jag använda?
mvh klas
av Vovlo_Henrik
#343455
Ska du använda en orginalmotor med turbo?? Jag skulle valt en B230FT med komplett drivlina :wink:

Motorn är enklast att rakställa med tråg och oljepump från B20, sen är kardantunneln för trång för en M45/46/47 så där behöver du modifera, insuget kan behöva ändras då det för lite lustig lutning vid rakställd motor... Tillverka motorfästen behöver du oxå... Säkert många detaljer ja glömt men det är väl det stora :-)-)

Vad är det för årsmodell på Amazonen?? -66 och äldre har ju ingen vidare upphängning för bakaxeln vilket kan behöva modiferas/förstärkas och 1031 bakaxel är inga fel :wink:

Sen kommer du slutligen till den saken att du kanske tänkt besikta bilen?? Vad är det för begränsningar på orginalbromsarna?? med skivor är det väl 140-150hk?? Nm? Kanske lika bra att besikta som ombyggt fordon och förbättra bromsarna med en gång?
av lillroos
#343520
Okey.. jag har hört nu att jag borde använda en b230fk för den har mindre hästar och vrid orginal.
vet du nå sifror på hk och nm på en fk?

har vell tänkt slänga up en 1031 och en bmw låda:)

tack för hjälpen endå :D
av Crasta
#350828
Med skivor fram får du ha 150 hp och strax under 200 Nm. Jag ska själv till och bygga nåt liknanade, men att få i en turbomotor enbart reggat som bytt motor blir nog svårt. fk:n har godkänt antal hästar men ja e nästan helt säker på att vridet blir för högt. :???:
SFRO-besikta och släng i en vitblockare (t ex från 850 Glt/T5 eller en V70) tillsammans med antingen en m90-låda från 960 eller en Getrag-låda o 1031 axel..
Tips bara!! :-)-)

Lycka till!!

MVH Robin
av lillroos
#350872
Oj, menade att jag tänkte stoppa i en b230ft ( lätt tryckaren ) .. du vet inga sifror på en sådan motor ? :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#351092
lillroos skrev:Oj, menade att jag tänkte stoppa i en b230ft ( lätt tryckaren ) .. du vet inga sifror på en sådan motor ? :)
FT finns i flera utföranden: 156hk/???Nm, 165hk/270Nm och 190hk/290Nm?

FK ligger på 135hk / 230Nm

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]