I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Bifuel2006
#306873
Jag har precis köpt mig en v70 bi-fuel 140 hk. Jag upplever den väldigt seg och trött när jag har husvagn på, kan man "trimma" den på något sätt, jag har sett att det finns olika trim till v70 men ingen till bi-fuel.

Är det någon som vet var man gör det och hur mycket det kostar?
Hur kommer det påverka bilen som miljöbil eller blir den fortsatt en miljöbil?

Tacksam för svar, som ni kanske förstår så har jag absolut ingen koll på bilar mer än att tanka byta däck osv. :)
av Rådlös
#306903
I vilket läge är bilen svag? Är det när du kör på bensin eller gas? Hur långt har bilen gått? Hur är den körd? Är den servad efter boken?
av Bifuel2006
#306913
Jag upplever att bilen är svag när man drar husvagn, speiellt i uppförsbackar, kan få växla ner till 3 och han sackar ändå. Jag har haft en v70 -00 förrut och upplevde inte detta med den, självklart blir det tungt att dra husvagn men denna är i mitt tycke för svag. den har gått 5000 mil och är full servad. Gasen är svagare än bensinen har jag upptäckt, men tycker även att bensinen är lite för slö i mitt tycke.
av Rådlös
#307386
Om en tre år gammal bil, som bara har gått 5000 mil är "trött" så är det mer troligt att det är något fel på den. En sådan bil skall man absolut inte trimma. Då tar man död på den på nolltid!
Den var ursprungligen på 140 hkr. Det borde räcka mer än väl. Du skall nog låta en välrenommerad verkstad titta på den så att inte något allvarligt fel döljer sig under huven.
av Bifuel2006
#307425
Tack för svaret.
Jag kanske uttrykte mig klantigt, "trött" är väl inte rätta ordet, han är som en v 70 140 hk ska vara men jag skulle vilja ha ut lite mer av den ialla fall, så den kanske blir som en 170 hk. Men detta kanske inte går med en bifuel?
av frippe87
#1034726
janwen skrev:Tuning Chip kan detta. http://www.tuningchip.se/index.php?opti ... 33&itemid= .

De tar bort 140 hk-spärren på motorn som ju är en 170 hk-motor egentligen, optimerar lite till och får ut 185 hk påstår de. Jag har gjort det på min V70 -04 Bi-fuel och den är tydligt piggare, drar lite mindre gas och fungerar utmärkt.
Går bilen fortfarande bra? Är lite sugen på att trimma bi fuel, men dessa verkar vara dom ända som gör det?
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]