I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
#273883
Ja som det står i rubriken så funderar jag på skillnaden mellan M46 M47 och M90

Vet att M46 e 4+OD Växel Sitter i bland annat 740
M47 e 5 Växlad Sitter i bland annat 740
Men M90 vet jag inte ett dugg om.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#273884
M90 kom som tillval i 940 turbo, finns även med en annan sprängkåpa i S90 med 2,5L motorn. 5-växlad låda som håller bärttre än de 2 andra, men man svetsar gärna stoppringen på 3:an som annars är en svag punkt.
Användarvisningsbild
av cybermunk
#273887
ok.

Finns det någon mer info om modellskillnader, exempelvis infästningar och sådant.
Användarvisningsbild
av cybermunk
#274200
ok så det e en del "skillnader" i fastsättningen då då mellan M4x och M90
#275141
En M90 tål mer vrid/hästkrafter så länge man växlar lungt, M46 tål snabba ryckiga växlar bättre men mindre vrid/hästkrafter.

M46 och M47 finns det reservdelar till vilket det knappt finns till en M90, M90 är även onödigt
krångligt uppbyggd så ska du ha en låda som ska tåla mer stryk än en M46 så är det bättre att
satsa på en getrag direkt som oftast hamnar på samma pris som en M90 i bra skick :-)-)

Har själv skruvat med M46, M47, M90 samt getrag och min favorit är getrag men till bruksbil är en M46 ett bra val :wink:
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]