Sida 1 av 2

Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: sön 29 mar 2009, 00:03
av cybermunk
Ja som det står i rubriken så funderar jag på skillnaden mellan M46 M47 och M90

Vet att M46 e 4+OD Växel Sitter i bland annat 740
M47 e 5 Växlad Sitter i bland annat 740
Men M90 vet jag inte ett dugg om.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: sön 29 mar 2009, 00:06
av Marlboroman
M90 kom som tillval i 940 turbo, finns även med en annan sprängkåpa i S90 med 2,5L motorn. 5-växlad låda som håller bärttre än de 2 andra, men man svetsar gärna stoppringen på 3:an som annars är en svag punkt.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: sön 29 mar 2009, 00:19
av cybermunk
ok.

Finns det någon mer info om modellskillnader, exempelvis infästningar och sådant.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: sön 29 mar 2009, 11:51
av Marlboroman
Till M90 Så är det en annan balk och främre (åtminståne) kardan.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: sön 29 mar 2009, 23:57
av cybermunk
ok så det e en del "skillnader" i fastsättningen då då mellan M4x och M90

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: mån 30 mar 2009, 11:38
av Marlboroman
Ja, det är det, en M90 är avsevärt kortare än en M46:a så därför skiljer växellådsbalk och kardan.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: mån 30 mar 2009, 22:21
av 940 Turbo
bara ett litet inlägg :wink: det är M90 låda och turbo på alla 940 från 96 och framåt men M90 började komma på på turbo 94:orna tror jag.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: mån 30 mar 2009, 23:48
av Fluffen
Nja, det stämmer inte riktigt, volvo smygstartade faktiskt -95 med LTT och M90 låda.
Min 945:a från -95 har LTT och M90 låda.

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: ons 01 apr 2009, 22:11
av Vovlo_Henrik
En M90 tål mer vrid/hästkrafter så länge man växlar lungt, M46 tål snabba ryckiga växlar bättre men mindre vrid/hästkrafter.

M46 och M47 finns det reservdelar till vilket det knappt finns till en M90, M90 är även onödigt
krångligt uppbyggd så ska du ha en låda som ska tåla mer stryk än en M46 så är det bättre att
satsa på en getrag direkt som oftast hamnar på samma pris som en M90 i bra skick :-)-)

Har själv skruvat med M46, M47, M90 samt getrag och min favorit är getrag men till bruksbil är en M46 ett bra val :wink:

Re: Skillnad mellan M46, M47 och M90?

Postat: tor 09 apr 2009, 16:08
av Ticken
Det är alltså en M46 jag har?

940 Turbo från 92, 4VXL med OD....

/Turbo+