I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#448573
Vovlo_Henrik skrev:En M90 tål mer vrid/hästkrafter så länge man växlar lungt, M46 tål snabba ryckiga växlar bättre men mindre vrid/hästkrafter.

M46 och M47 finns det reservdelar till vilket det knappt finns till en M90, M90 är även onödigt
krångligt uppbyggd så ska du ha en låda som ska tåla mer stryk än en M46 så är det bättre att
satsa på en getrag direkt som oftast hamnar på samma pris som en M90 i bra skick :-)-)

Har själv skruvat med M46, M47, M90 samt getrag och min favorit är getrag men till bruksbil är en M46 ett bra val :wink:
hur många hk och nm tål M46:an
Användarvisningsbild
av Ticken
#448686
Vad jag hört så är det inte själva lådan som ger upp, utan OD:n som inte pallar så mkt mos. Själva lådan tål en hel del..

/Ticken
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1194161
Hej

Jag kan berätta min historia.

Hade en 92a turbo 940 förr, 235-240häst
18tums hjul, märkesdäck med bra grepp

Jag rensade/pajade 7st M46, bilen var lågmilare 12k mil, Restrerande lådor var allt ifrån 11k-20k mil 46or
Alla paja på tvåan nästan, vissa på trean.
Bytte till M90 och bilen höll sen. M90 låda som rullat 10k då.
Detta är över 10år sen.

Har i nyare bilen M90 med, det känns tryggt. Skulle aldrig våga ha en bil med M46 lådan.
Livsfarligt om man har bredare däck med grepp (märkesdäck) M90 säger jag solklart.

Går man över 250hk så kanske det behövs förstärkas lite, som svetsa trean? vad det nu innebär, Berätta om ni vet eller har länk, roligt om det finns bilder även hur det görs :)
#1194180
Tror inte de ska va några bekymmer med 240 med d24 o m46 är det dessutom en orginal 240 med d24 är det ju utan turbo . Inte hört nån som kört sönder en m46 som kört som folk . Möjligtvis att själva od klumpen kan börja spöka men gör gärna ett olje byte i lådan när du köpt den så slipper du säkert det.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]