I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#179818
Korny skrev:Jag tror inte någon seriös tuningfirma skulle vilja skicka ett chip på posten...
Det var det jag fruktade :(
Korny skrev:Jag jobbar som elektriker och har jobbat en del med hemelektronik tidigare och det finns en dela saker som kan gå fel när man löder om en styrenhet, så jag tvivlar på att SCT skulle lämna några som helst garantier om du själv löder bort styrchippet och löder dit ett omprogramerat chip,
Visst, det kan hända. Men i min fall så finns det här en hel avdelning för service av elektronisk eqipment. Vi producerar små handdator. Dem kann sina saker (min NSLU2 fick mera RAM där).
Korny skrev:OM det ens finns någon färdig mjukvara som är anpassad för LPG.
Om det blir några problem så kan det bli en tvist om problemet ligger i mjukvaran eller din installation av chippet, jag tror att de största problemet ligger där.
Jag tror det bästa du kan göra får att få fart på din 960 är att boka tid på någon firma med rullande landsväg som kan Volvos motorstyrenhet och be dom optimera din bil på plats.
Det finns bara SCT och någon firma i australien som producerar chip till 960 (både utan handlare i tyskland). Och det finns ingen mjukvara för LPG hos SCT (jag frågade ju). Det finns ingenting att ändra tidpunkten av tändningen som man gör om man har E85, det finns ingen EZK i bilen osv.

Firman som du beskriver ÄR SCT, men jag tror inte att en specialversion av ett product som är nästan död (vem chippar en 960???) skulle räknas in ett gruppköp :-(

Nu startar jag bilen och måste köra lite på autobahn... 8)

Vitus
#179826
Vitus skrev:Nu startar jag bilen och måste köra lite på autobahn... 8) Vitus
Då behöver du ju inget trimchip, masa i 30 på A7:an klarar väl t o m din traktor :D
#180714
jag får ett intryck av att SCT jobbar hårdare med att få ned bränsleförbrukningen och de uppger själva att förbrukningen i jämn hastighet sjunker med 10-15% med SCT-chip. De som har BSR brukar inte tycka att förbrukningen sjunker. Det kanske inte är någon större skillnad mellan BSR och SCT men i dessa miljötider är förbrukning viktig och om någon av SCT och BSR är bättre på det kan det avgöra, åtminstone för min del.
PH
Användarvisningsbild
av Korny
#180780
SCT Competition AB uppfyller emmissionsbestämmelserna enligt Euro 4 på Diesel uppgraderingar.
Men vad betyder det?
Hur kan det jämföras med TUV-godkännande?
Och vad visar resultatet?

Resultatet av testerna visar att t.ex. en Volvo V70 D5 Euro 4 med 163
hk uppnår följande förbättningar med SCT´s diesel uppgradering.

Emissionsutsläpp vid stadkörning reducerades med 15%
Emissionsutsläpp vid blandad körning reducerades med 10%
Bränsleekonomin vid stadskörning förbättrades med 15%
Bränsleekonomin vid blandad körning förbättrades med 10%

Alla kunder som har en diseluppgradering från SCT som uppfyller Euro 4
har även en fullständig försäkring på mjukvarans kvalité. Det visar att
SCT diseluppgraderingar är oberoende testade och kontrollerade av en
officell erkänd avdelning för att bevisa att uppgraderingen verkligen
reducerar emmissionsutsläppen och att bränsleekonomin verkligen
förbättras som SCT påstår.

Många tuningföretag påstår att deras produkt är TUV-godkänd, men
TUV-godkännande visar bara att produkten vid användning håller sig inom
ett minimum gränsvärde av säkerhetsstandard. TUV-godkännande betyder
inte att produkten reducerar emissionsutsläppen eller förbättrar
bränsleekonomin. TUV-godkännande har inget att göra med emissioner,
prestanda eller bränsleekonomi.

Att uppfylla Euro 4 betyder att den aktuella motoruppgraderingen och
uttryckligen emissionsutsläppen efterföljer de senaste Europeiska
bestämmelserna som alla biltillverkare måste efterfölja. Att uppfylla
Euro 4 är därför en mycket högre nivå av kvalitetsförsäkring därför att
det bevisar att de aktuella uppgraderingarna efterföljer samma
bestämmelser som biltillverkarna måste efterfölja. Viktigast av allt är
att bilen fortfarande följer samma strikta emissions krav som när den
lämnade fabriken.

Testen är utfört av holländsk likvärdighet till MIRA.


Mvh David Wennegård
#180793
tack Korny,
är det rimligt att tro att samma sänkning av förbrukningen även kommer för bensinturbobilar?
är det rimligt att BSR är lika bra när det gäller lägre förbrukning?

Jag har fått intrycket att BSR är mycket bra och erfarna på trimning, medan SCT är mycket bra på optimering till Volvo. väger man in miljö och förbrukning kanske SCT är ett vassare alternativ? Har faktiskt inte hört många som fått lägre förbrukning med BSR-box.

PH
#180802
perhall skrev:tack Korny,
är det rimligt att tro att samma sänkning av förbrukningen även kommer för bensinturbobilar?
är det rimligt att BSR är lika bra när det gäller lägre förbrukning?

Jag har fått intrycket att BSR är mycket bra och erfarna på trimning, medan SCT är mycket bra på optimering till Volvo. väger man in miljö och förbrukning kanske SCT är ett vassare alternativ? Har faktiskt inte hört många som fått lägre förbrukning med BSR-box.

PH
Hej perhall.

Jag pratade precis med Patrik på SCT och han verifierade lägre förbrukning på bensinturbobilar ca 10%, emissionerna blev något lägre men han hade i nuläget inga exakta siffror.

Han bad mig också förtydliga att för er som har bilar där endast seriell programmering finns tillgänglig men avståndet till Kungälv känns för långt så åker han gärna land och rike runt och programmerar på plats, ingen extra kostnad för det! (Dock åker han inte till Kiruna för att programmera 1 bil, det skulle inte finnas någon lönsamhet i de.)

Möjligheten finns även att i efterhand komplettera seriellt programmerade bilar med Softloader, pris för Softloadern är 2500:-.

Om en seriellt programmerad bil får ny orginalmjukvara i samband med verkstadsbesök så ingår kostnadsfri uppdatering från SCT baserad på den nya orginalmjukvaran!

Mvh David
#181266
Korny skrev:
perhall skrev:tack Korny,
är det rimligt att tro att samma sänkning av förbrukningen även kommer för bensinturbobilar?
är det rimligt att BSR är lika bra när det gäller lägre förbrukning?

Jag har fått intrycket att BSR är mycket bra och erfarna på trimning, medan SCT är mycket bra på optimering till Volvo. väger man in miljö och förbrukning kanske SCT är ett vassare alternativ? Har faktiskt inte hört många som fått lägre förbrukning med BSR-box.

PH
Hej perhall.

Jag pratade precis med Patrik på SCT och han verifierade lägre förbrukning på bensinturbobilar ca 10%, emissionerna blev något lägre men han hade i nuläget inga exakta siffror.
Skulle tro att du får lägre förbrukning oavsett vilken firma man tar.
Men kan nästan garantera att förbrukningen kommer att öka dom första månaderna innan man får kört av sig :D
Så var det för mig i allafall :mrgreen:
#181310
HD skrev:
Korny skrev:
perhall skrev:tack Korny,
är det rimligt att tro att samma sänkning av förbrukningen även kommer för bensinturbobilar?
är det rimligt att BSR är lika bra när det gäller lägre förbrukning?

Jag har fått intrycket att BSR är mycket bra och erfarna på trimning, medan SCT är mycket bra på optimering till Volvo. väger man in miljö och förbrukning kanske SCT är ett vassare alternativ? Har faktiskt inte hört många som fått lägre förbrukning med BSR-box.

PH
Hej perhall.

Jag pratade precis med Patrik på SCT och han verifierade lägre förbrukning på bensinturbobilar ca 10%, emissionerna blev något lägre men han hade i nuläget inga exakta siffror.
Skulle tro att du får lägre förbrukning oavsett vilken firma man tar.
Men kan nästan garantera att förbrukningen kommer att öka dom första månaderna innan man får kört av sig
Så var det för mig i allafall :mrgreen:
Instämmer helt! (Blir väldigt offtopic de här sry)
Har en rolig andrabil, en Seat Leon 1.8T AWD med coilovers, r-däck och polyuretanbussningar i chassit och orginal så drog den 0.85-0.9, men nu kommer jag nästan aldrig under litern, brukar ligga runt 1.1-1.2 men kul som f-n e de!!! :-)-)

Mvh David
#182144
Sevak skrev:24 st som lämnat intresse för BSR om alla är seriösa vilket jag inte tror så lär rabbat högst bli 20%

Jag undrar vad du grundar ditt antagande om att alla inte skulle vara seriösa??? Eftersom mitt namn står där så kännar jag mig träffad, och undrar vad jag har gjort som gör mig eller någon annan oseriös?
Låt mojja ta detta med rabatten, och ge det den tiden det tar, blir inte ett dugg bättre av gnälliga (IMHO) inlägg.


/David
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]