I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Pachipachihand
#146368
Många uppgraderar ju sina dieslar med trimboxar men jag tänkte om det även är möjligt att gå längre än så?
Kanske är det svårare att trimma diesel bilar men byte av turbo,spridare borde ju ge mera effekt även i dessa. Vad sitter det för turbo i en ny D5 idag? är det samma som i 2.5 T eller ännu mindre?
Har läst så mycket bra om Audis 3 liter diesel sexa med 240 hk och 500 Nm som slår det mesta även i bensinväg,så jag funderar om det går att få ut samma siffror från volvos nya D5 med lite pillrande.
Användarvisningsbild
av A80TD
#146546
Det borde gå att få upp en D5 till samma eller rentav högre siffror, förutsatt att det finns nog kapacitet i insprutningssystemet och att man kan ändra i mjukvaran som styr det. En större turbo skulle nog vara bra för toppeffekten men på bekostnad av lågvarvsegenskaperna.

Det går att krama ut rejält med effekt ur turbodieslar.En Bmw 535d med trimbox ger drygt 340 hp/ 690 Nm med 3 liters cyl.volym. Jag skulle inte inte bli förvånad om vi får se små dieselmotorer med litereffekter uppåt 150 hp på marknaden snart.
av Lasse81
#146704
535d har två turboaggregat. 286Hk original, helt fantastisk att köra.
Bmw plockar ut 177hk ur 2 liter i 120d.

Finns det någon tillverkare som ligger över 100hk/liter original från fabrik? Diesel alltså?
Användarvisningsbild
av A80TD
#146768
Bmw 123d: 2 liter och 204hk med samma turboteknik som i 535d.
Saab ligger hyfsat till med 180hk ur 1.9 liter. Också någon slags tvåstegsturbo.
Användarvisningsbild
av Lilja
#146770
En diesel borde ju egentligen rent teoretiskt gå att trimma mycket högre än en bensinare då man inte har problemet med tändingen och knackningar av för hög kompression när man höjer laddtrycket.
Problemet är dock att få det att hålla, blir ett grymt tryck i en diesel.
Användarvisningsbild
av Funk
#146785
Hästkrafter kommer väl som en effekt av vridmoment och varvtal... Och en diesel har väldigt högt vrid, men varvar som regel inte så långt. Alltså färre hästkrafter än en bensinare.

/Thomas
av Lasse81
#148128
Funk skrev:Hästkrafter kommer väl som en effekt av vridmoment och varvtal... Och en diesel har väldigt högt vrid, men varvar som regel inte så långt. Alltså färre hästkrafter än en bensinare.

/Thomas
Exakt. Något alla saab-ägare alltid verkar glömma....
Diesel bör övrigt framföras med automat, jag tycker de flesta dieselar med lite högre effekt har väldigt snäva register.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]