I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo racer
#139229
hej jag tänkte byta kamaxel i min 240.
det sitter en b21a i den.
jag har fått en F-kam för 200kr.
passar den i motorn?
går den bra med den?
hur byter man kamaxel?
av Addekarlsson
#139362
Om den passar eller inte ska jag låta vara osagt, för det vet jag inte.
Men byta är enkelt.

Bort med kamrem, bort med kamaxelkåpa.
Lossa muttrarna till kamöverfallen cirkelvis lite i taget, så inte kammen knäcks.
Iakta hur nockarna ligger, så nya kammen placeras lika.
Montera i omvänd ordning, och cirkeldra muttrarna till kamöverfallen från mitten och utåt tills dom är dragna med 20 eller 25 Nm. Osäker på momentet....

Byt packning till kamaxelkåpan vid montering. Kolla så lamrem är fräsch, annars byt den med tillsammans med spännrulle.

Hoppas jag förklarat rätt nu. Inte den mest klipska på morgonen innan kaffe. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
#139521
Addekarlsson skrev:
lamrem

Mvh/ Adde
Vad e en lamrem?? :wink: :lol: :lol:
Dra alltid åt den innifrån och utåt en polare på fordons gymnastiet gjorde tvärtom drog fullt utifrån och då sa det klick så gick axeln av på mitten :lol:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av volvo racer
#139535
behöver jag göra något med toppen för att kamaxeln ska passa?
Användarvisningsbild
av Lilja
#139541
volvo racer skrev:behöver jag göra något med toppen för att kamaxeln ska passa?
Om den passar passar den som man säger, tror det blir svårt att få den att passa om den inte gör det genom att bearbeta toppen på något sätt. Det är millimeter precision.
av Addekarlsson
#139642
Ska tillägga lite info kom jag på...
När du stoppar dit nya kammen, så smärj in överfallen med olja innan du lägger kammen på plats, samt häll olja över hela kammen innan kåpan läggs på.
Detta för att lager och kamnockar/lyftare inte ska vara torra vid startförsök.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av volvo racer
#139951
behöver jag ställa in något efter bytet för att motorn ska gå bra?
av Addekarlsson
#139963
Det enda jag kommer på just nu, det är ju att det blir en sedvanlig inställning av motorn, precis som vid kamremsbyte.
Alltså att alla kamremsmarkeringar ska stå rätt.

Och jag hade bytt kamrem samt spännrulle, när remmen ändå varit lös. Det går att återanvända, men jag har aldrig gjort det. Kamrem är så pass utsatt för slitage ändå, så jag anser att har jag haft den lös, då byter jag.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av enpc
#140393
Till B21 A finns endast en kamaxel som är lämplig att använda och det är turbons T-kam
Användarvisningsbild
av volvo racer
#140394
så F-kamaxeln passar inte till motorn?
vad ska jag sälja den för?

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]