I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
#136731
Mer oktan gör motorn glad :D
Användarvisningsbild
av Funk
#136732
Det beror helt på vilken bil/motor man har.. 95 kan mycket väl vara att föredra pga lägre pris. Långt ifrån alla bilar behöver eller kan dra nytta av 98 oktan.

/Thomas
Användarvisningsbild
av wide
#136735
Funk skrev:Det beror helt på vilken bil/motor man har.. 95 kan mycket väl vara att föredra pga lägre pris. Långt ifrån alla bilar behöver eller kan dra nytta av 98 oktan.

/Thomas
Enligt instruktions boken ska bilen köras på 98 om man vill ha full effekt och lägre bräsnsleförbrukning. :) . Har alltid kört mina bilar på 98, men trodde att denna lägtryckare räckte med 95...men icke..

Har läst att det ska vara markant skilland med 98....
Användarvisningsbild
av enpc
#137420
Så länge du har en förbränningsmotor så mår den bättre av ett högre oktan antal. Dessutom är 95 oktan bensinen rena blasket som orskar orolig gång samt större slitage av din motor.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
#137457
har testat 95 i en månad o 98 i en månad på t6:an o jag märker då ingen skillnad varken i piggare bil eller minskad bränsle förbrukning

bilen har gått 14 000 mil o är fuillservad så jag fortsätter tanka 95 oktan 8)
av matzen10
#137465
Jag har faktiskt kollat det där med bränsleförbrukningen vs. oktantal på mina bilar och märker att bilen drar något mindre med 98 oktan.. Om det motiverar prisökningen? Nja... Men som sagt, om motorn mår bättre av det så kör jag med det! Kanske är skillnad när jag har turbo oxå?

M V H
---> matz
av Bowin
#137599
Tankar alltid 98..
Skiljer ju faktiskt bara 30 öre mellan 95 och 98..
Tankar man 40 liter i veckan så kostar det typ 50 spänn mer i månaden..
av *pettson*
#144517
enpc skrev:Så länge du har en förbränningsmotor så mår den bättre av ett högre oktan antal. Dessutom är 95 oktan bensinen rena blasket som orskar orolig gång samt större slitage av din motor.
kan du utveckla det där med att motorn mår bättre av högre oktantal?
Och utveckla gärna hur bensinen skiljer sej rent tekniskt om vi bortser från etanolet.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]