I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
#123550
Hej jag har en Volvo 144DL -74 B20B som är lite seg på gasen o vad kan man då stoppa i för något utan att det blir för dyrt räcker med något lite enklare... typ byta kam llr någe men vad för kam?
Användarvisningsbild
av Funk
#123586
En dubbel Weber36 med insug skall du nog kunna hitta på begmarknaden utan problem. Det plus en K-kam och 2" avgas fungerar bra.

Vacumförgasarna brukar vara den största anledning till att bilen känns seg.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
#123588
ok men jag funderar på 2,5 avgas och k-kam med strombergaren, men att vacumförgasare är inget bra? lite skjuts ger det väl?
Användarvisningsbild
av Fluffen
#123720
Volvo 144DL - 74 skrev:ok men jag funderar på 2,5 avgas och k-kam med strombergaren, men att vacumförgasare är inget bra? lite skjuts ger det väl?
En riktig service och riktiga inställningar på förgasaren och tändningen så kommer den att gå fint sen trots strombergaren. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
#123739
Visst fungerar Strombergaren också, men det är troligen betydligt lättare att bestycka om en Weber. Och troligen hittar du en 32/36 eller 36/36 på begmarknaden som redan är bestyckad ihop med K-kam. En riktig förgasare har rejäla accpumpar IMO, och det har Webern..

Vilka minnen som väcks, jag körde själv en 142 med KG-trimmad 2,2 liters B20 som förstabil. Nästan vad som helst går väl bättre idag, men vilket ljud den gav ifrån sig...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
#123805
det kan jag tänka mig... låter som härligt tider det
Användarvisningsbild
av Hasse63
#135672
Volvo 144DL - 74 skrev:Hej jag har en Volvo 144DL -74 B20B
På den motorn så ska du ha dubbla SU Hif6, har du de och dom är synkade och frächa så går bilen mycket bättre och biligare än med en enkel stromberg vid normal körning.

Jag har gämfört SU HIF6 vs DCD 36/36 på min amazon och jag tycker att jag har mer gassvar med mina Su. ljudet är desutom betydligt häftigare än en DCD. C-kam har du redan så prova med den först.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#136773
Volvo 144DL - 74 skrev:Hej jag har en Volvo 144DL -74 B20B som är lite seg på gasen o vad kan man då stoppa i för något utan att det blir för dyrt räcker med något lite enklare... typ byta kam llr någe men vad för kam?
hade dubla SUare på min 142 o k-kam sen har du ju bättre motorn 74 då fick dom större ventiler o bättre vevstakar tål mer stryk..lättare att få ur mer kraft ..kapade bort insuget från orginal grenröret funkade perfekt med SUare o k-kam=med härliga minnen :D :D :D
Användarvisningsbild
av enpc
#140399
Vill du ha en lite piggare motor ska du välja en D eller K kamaxel till din bil. I samband med byte av kam till någon av ovanstående är minimikravet att orig toppen planas av ca 2 mm från orig höjden. Om du inte gör detta får du en onödigt hög bränsleförbrukning och någon större skillnad på effekten lär du inte märka. Dessutom lär du kompletera med en stående Weber 36/36DCD som är en dubbelports tvåstegsförgasare.

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]