I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#113264
Jag har en S60 -01 som har Volvos 170 hk mjukvara laddad fast bilen i orginal var 140 hk. Tror ni att det på något sätt skulle gå att uppdatera denna till nyare mjukvara utan att förlora de extra hästarna? Volvo har ju uppdaterat mjukvaran lite bla angående trottelproblemen, men har säkert gjort mycket mer sedan 2001.

Om en Volvo verkstad uppdaterar mjukvaran, laddas ny mjukvara då baserat på chassinr eller kollar den vilken mjukvara som redan ligger i?
#113278
staffann skrev:Jag har en S60 -01 som har Volvos 170 hk mjukvara laddad fast bilen i orginal var 140 hk. Tror ni att det på något sätt skulle gå att uppdatera denna till nyare mjukvara utan att förlora de extra hästarna? Volvo har ju uppdaterat mjukvaran lite bla angående trottelproblemen, men har säkert gjort mycket mer sedan 2001.

Om en Volvo verkstad uppdaterar mjukvaran, laddas ny mjukvara då baserat på chassinr eller kollar den vilken mjukvara som redan ligger i?
Vad som görs är att VIDA systemet läser ur ditt Chassi ID, och läser ut artikel nr på alla datanoder i bilen, samt vilka mjukvaror som ligger i bilen. Sen kopplar den upp sig mot Volvo i torslanda. Där finns ett regelverk över vilken mjukvara som ska finnas i de aktuella noderna. Kopplat till detta är oxå en tabell i bilen, kallad carconfig. där istår bla vilken motor typ, utförande som just din bil har. Baserast på detta byggs det ett mjukvarupaket som skickas ner till VIDA och sen ner i bilen.

Så, om trimningen på din bil är genomförd genom att bara tvinga ner 170hks mjukvara, utan att ändra carconfig.. så ja. din trimning kommer försvinna :)

//Branx - Mjukvaru apa VCC
av staffann
#113404
Ja, car config känner jag till. Efter kontroll har jag konstaterat att carconfig inte är ändrad i bilen, den säger fortfarande 0x56 på motortyp (B5244S2, dvs 140 hk). Synd!

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]