I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av owahlund
#106644
Har en B18 som sitter i en stor träbåt.

Har slipat topplock, ventilsäten, bytt tändstift och kablar, bytt fördelare och rotor, har gjort rent allt till förbannelse och gått igenom hela motorn.

Upptäckte vid renoveringen att den förmodligen gått dåligt på en cylinder som var alldeles sotig och skitig till skillnad från de andra tre. En toppbult var avdragen vid den cylindern så det har läckt komp.
Nu går motorn jämnare och toppar i högre varvtal men saknar kraft.

Allt verkar bra och så läggar man i båten men när man lägger i växeln och motorn får motstånd så orkar den ingenting jämfört med innan renoveringen.

Har komp o bränsle på alla cylindrar. Då borde det väl bara vara tändningen som det kan vara fel på?

Tips om hur man ställer in tändningen? Man snurrar runt fördelaren när den är monterad och förskjuter på så vis tändningen gentemot motorns position. Har satt tillbaka denna på exakt den plats som tidigare så det borde inte vara den. (I)
Användarvisningsbild
av lilleman
#106651
hej ta bort stiftet på ettans cylinder vrid motorn och känn efter med en skruvmejsel när kolven är i toppläge då skall markeringen på remskivan stå mittför tappen på transmisionskåpan ta bort fördelar locket det finns en markering på kanten av fördelaren rotorn skall stå mittför den om fördelaren sitter rätt mvh/roger
av owahlund
#106711
TACK!

Ska kolla imorgon.
Ovärderligt att få sån exakt information om en så gammal motor.
Annars brukar man få lista ut det mesta själv genom att mecka och tänka väldigt mycket.

Har köpt kompressionsmätare så jag ska mäta kompen i alla cylindrar också.

Meddelar hur det går.
av owahlund
#106720
Vet du vilken tändningsföljd det skall vara på motorn också?

Nu är den inställd på 1-2-4-3
Användarvisningsbild
av Funk
#106747
1-3-4-2 skall det väl vara... Och fördelaren roterar mot klockan

/Thomas
av owahlund
#106787
jo just det, skrev fel först.
För sent på kvällen.

Nu ska jag kolla att fördelaren sitter rätt så får vi se hur den går efter det.
av owahlund
#106983
"Transmissionskåpan" är det kåpan som sitter över kamremmen med remhjulet utanpå?

Har inte hittat någon markering på den eller remhjulet.

"Tapp" menas då en markering eller någon del på transmissionskåpan?

Annars varvar motorn lätt över 6000 och är pigg som aldrig förr.
Om kraften finns där återstår att se när man fått båten i vatten så propellern får motstånd.
Användarvisningsbild
av Funk
#107014
Det sitter ingen kamrem i B18, men det är den silvriga aluminiumkåpan, remskivan är den nere på vevaxeln.. Exakt vad för remmar som sitter på en marinmotor vet jag inte, men normalt sitter remmen till generator och vattenpump/fläkt på denna...

/Thomas
av owahlund
#107245
Jo det var det jag menade...

Var sitter markeringen(tappen) på aluminiumkåpan?
Var på remhjulet?

Min motor ser lika ut men har ingen fläkt, bara vattenpump. Den tar vatten från en genomförning i botten på båten och skickar ut det med avgaserna.Ganska finurligt byggt faktiskt. Skulle kunna ta en B20 och bara byta limpa och avgaskrök.
Har en som står på en pall ute vid verkstan men har egentligen inte tid :???:
Min B18 har dessutom genomgått hyffsad renovering så det får vänta.

Slutligen ser jag till att vi har ”catchat&r[…]

Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]

Har du en multimeter går det ganska fort a[…]