- tor 24 maj 2007, 17:49
#106644
Har en B18 som sitter i en stor träbåt.
Har slipat topplock, ventilsäten, bytt tändstift och kablar, bytt fördelare och rotor, har gjort rent allt till förbannelse och gått igenom hela motorn.
Upptäckte vid renoveringen att den förmodligen gått dåligt på en cylinder som var alldeles sotig och skitig till skillnad från de andra tre. En toppbult var avdragen vid den cylindern så det har läckt komp.
Nu går motorn jämnare och toppar i högre varvtal men saknar kraft.
Allt verkar bra och så läggar man i båten men när man lägger i växeln och motorn får motstånd så orkar den ingenting jämfört med innan renoveringen.
Har komp o bränsle på alla cylindrar. Då borde det väl bara vara tändningen som det kan vara fel på?
Tips om hur man ställer in tändningen? Man snurrar runt fördelaren när den är monterad och förskjuter på så vis tändningen gentemot motorns position. Har satt tillbaka denna på exakt den plats som tidigare så det borde inte vara den. (I)
Har slipat topplock, ventilsäten, bytt tändstift och kablar, bytt fördelare och rotor, har gjort rent allt till förbannelse och gått igenom hela motorn.
Upptäckte vid renoveringen att den förmodligen gått dåligt på en cylinder som var alldeles sotig och skitig till skillnad från de andra tre. En toppbult var avdragen vid den cylindern så det har läckt komp.
Nu går motorn jämnare och toppar i högre varvtal men saknar kraft.
Allt verkar bra och så läggar man i båten men när man lägger i växeln och motorn får motstånd så orkar den ingenting jämfört med innan renoveringen.
Har komp o bränsle på alla cylindrar. Då borde det väl bara vara tändningen som det kan vara fel på?
Tips om hur man ställer in tändningen? Man snurrar runt fördelaren när den är monterad och förskjuter på så vis tändningen gentemot motorns position. Har satt tillbaka denna på exakt den plats som tidigare så det borde inte vara den. (I)
Volvo B18 Hjälp mig med hästarna!