I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#104442
Det skrivs ju mycket om chipning, och på grund av frågor om bl.a bränsleförbrukning så skall jag försöka dela med mig en smula av mina erfarenheter..

Jag har en S60 2.4T -02 (manuell, 9800 mil) som jag hållit koll på förbrukningen noga på utan att ha försökt köra snålt. Jag har under två veckor kört samma körmönster och sträckor med noggrann koll på förbrukning och snittfart. Uppgraderat mjukvaran till TME steg 1 och gjort samma sak igen. Bilen har gått på enbart 98oktan sedan förra sommaren, och det gav någon/några centiliter lägre förbrukning än 95oktan

Små avvikelser kan man ju inte bortse från men jag har kört som jag brukar, med några små extra repor för att riktigt känna på vridet efter uppdateringen. Under alla veckor har jag kört nästan exakt samma (många korta) sträckor och inte gett mig ut på längre landsvägs körningar än vanligt.

Snitthastigheten under första perioden hamnade på 49km/h och andra 47km/h.
Jag har kört ca 400 mil utan att ha nollat färdatorn innan jag började och hade ett snitt på 0,98l/m. Första tvåveckorsperioden hamnade jag på 0.96 och andra 0.97.
Så förbrukningen har alltså inte påverkats något alls, allt ligger väl inom marginalerna..

Om någon vecka skall jag göra samma sak efter att jag monterat sportavgas så får vi se om det ger några förändringar.

Jag hade även tänkt att klocka bilen i samma intervall som BSR uppger på sin hemsida för att jämföra, men det blir först efter jag fått på avgassystemet, återkommer då..

/Thomas

PS: Jodå den går riktigt bra..
Användarvisningsbild
av Funk
#104449
Jag skall kanske tillägga att jag kör med original luftfilter, som byttes för någon månad sedan i samband med service (som görs var 750-1000 mil ungefär), original stift sitter i (glömde köpa nya till servicen) så dom skall bytas mot samma men nya för säkerhets skull till helgen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
#104517
Funk skrev:Det skrivs ju mycket om chipning, och på grund av frågor om bl.a bränsleförbrukning så skall jag försöka dela med mig en smula av mina erfarenheter..

Jag har en S60 2.4T -02 (manuell, 9800 mil) som jag hållit koll på förbrukningen noga på utan att ha försökt köra snålt. Jag har under två veckor kört samma körmönster och sträckor med noggrann koll på förbrukning och snittfart. Uppgraderat mjukvaran till TME steg 1 och gjort samma sak igen. Bilen har gått på enbart 98oktan sedan förra sommaren, och det gav någon/några centiliter lägre förbrukning än 95oktan

Små avvikelser kan man ju inte bortse från men jag har kört som jag brukar, med några små extra repor för att riktigt känna på vridet efter uppdateringen. Under alla veckor har jag kört nästan exakt samma (många korta) sträckor och inte gett mig ut på längre landsvägs körningar än vanligt.

Snitthastigheten under första perioden hamnade på 49km/h och andra 47km/h.
Jag har kört ca 400 mil utan att ha nollat färdatorn innan jag började och hade ett snitt på 0,98l/m. Första tvåveckorsperioden hamnade jag på 0.96 och andra 0.97.
Så förbrukningen har alltså inte påverkats något alls, allt ligger väl inom marginalerna..

Om någon vecka skall jag göra samma sak efter att jag monterat sportavgas så får vi se om det ger några förändringar.

Jag hade även tänkt att klocka bilen i samma intervall som BSR uppger på sin hemsida för att jämföra, men det blir först efter jag fått på avgassystemet, återkommer då..

/Thomas

PS: Jodå den går riktigt bra..
Kollar du genom färddatorn då eller genom tankning.?
Användarvisningsbild
av Funk
#104531
Ja, om tråden behöver flyttas så ber jag om ursäkt och lämnar det till en mod..
Kollar du genom färddatorn då eller genom tankning.?
Bränsleförbrukningen kollas vid tankning, men den stöds rätt bra av min färddator. Snitthastighet är rätt av från datorn..


/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#105098
Så nu sitter avgassystemet på plats, väntar bara på att vädret skall bli bättre så skall vi se om vi kan klocka samma intervall som BSR redovisar på sin hemsida.

Passformen på TME systemet var riktigt bra, även om det är tight runt "18års slutröret", jag tror det är 4 tum tjockt, det ser i fall ut som det kom från en Scania..
Ljudnivån är faktiskt lägre än jag vänta mig, men dovt och trevligt på ett lagom sätt..
Mesta jobbet var faktiskt att få bort det gamla systemet, bultarna var givetvis kraftigt rostiga, och den är trångt att kapa intill katen med vinkelslip..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#107190
Tänkte klocka bilen nu ihelgen men efter att ha roat mig med att kolla hastighetsmätaren mot GPS så får jag nog sätta klisterlappar på mätaren för att kunna mäta med någon precision.

Jag har dock återigen kollat förbrukningen, och denna gången kom jag fram till 0,96 med en snittfart på 50 km/h, tanken var fylld med V-power (99oktan).Kommer för övrigt aldrig att köpa den soppan igen om jag inte blir tvingad. Jag tror den var 70 öre dyrare än 98:an jag brukar tanka, och den gjorde då ingen skillnad i min bil...
Tändstiften är inte bytta ännu, jag tror väl iofs inte att det skall påverka något, men byter senare i alla fall.

Undrar om man skall köra originalstift eller vad man skall ta ? TME tyckte original är alldeles tillräckligt, jag skulle vilja prova Equyem (på grund av gott rykte till riktigt bra pris) men dom verkar inte finnas till 2.4T motorn. Någon som har någon synpunkt ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#108605
OK då var klockningen gjord.
Jag körde 4 pass, för varje mätning, två åt vardera hållet på vägen och tog ett snittvärde på mätningarna. Givetvis fick bilen vila en smula mellan passen..
De två första mätningarna mättes på morgonen ca. 12 grader, den sista på eftermiddagen, med nära 24 grader.
Bilen rullar på 18" och hade nästan full tank, hade man kört med lite mindre soppa och slängt ut baslådan så kanske man sparat 75kg, men så här rullar min bil normalt..

Mina resultat först, sedan dom som BSR uppger på sin hemsida inom parantes:
80-120 på 3:an 3,95 sek (4,1)
80-140 på 4:an 9,45 sek (9,4)
100-150 på 4:an 8,95 sek (8,8 )

BSR uppger 252hk / 410Nm
TME uppger 240hk / 390Nm

Jag kan bara konstatera att mätningarna (i den mån dom är gjorda på samma sätt) är väldigt lika, och skillnaderna i mina ögon är försumbara.
Vill någon kommentera ?

/Thomas
av jbl
#108646
Det ser väl riktigt ut med dina mätningar. Skillnaderna är minimala när man har att göra med dom stora aktörerna. Däremot så kan effekten upplevas tidigare eller senare i registret beroende på vem som står för trimmet.

Tändstift så kan jag rekommendera NGK BKR6EIX. Dyra men bra och kan påverka förbrukningen positivt.

Jag har haft PPC steg 1 från BSR i tidigare biler. Bland annat i en S60 2.4T samt en V70NT5 och förbrukningen var oförändrad.

Däremot var skillnaden 3cl per mil till fördel för 98 oktan mot 95 oktan.

Har provat V-power hela förra året och bilen min upplever jag piggare. Drar kanske nån cl mindre.

Men jag kör mest med 98 oktan.

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]