I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#108659
Det ser väl riktigt ut med dina mätningar. Skillnaderna är minimala när man har att göra med dom stora aktörerna.
En känslig fråga, en del tror att just deras trimmare är gud.. , men jag håller med så länge vi pratar mjukvara och småfix..
Jag har haft PPC steg 1 från BSR i tidigare biler. Bland annat i en S60 2.4T samt en V70NT5 och förbrukningen var oförändrad.

Däremot var skillnaden 3cl per mil till fördel för 98 oktan mot 95 oktan.
Hittills så stämmer det med mina egna erfarenheter, jag har kört 98 oktan i alla mina turbobilar sedan länge

Tack för tipsen om stiften..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#112456
Så gick magnetventilen åt helvete, troligen har den varit dålig sedan tidigare då jag haft något enstaka laddtrycksfall redan förra sommaren (otrimmat). Jag trodde då att det möjligen kunde knacksensorn som reglerade ner trycket, men nu i veckan kunde jag konstatera att laddtrycksmätaren dök från 0,8-0,3 vid fullt pådrag ibland..

450 kr fick jag ge med min rabatt.Den tog knappt 2 minuter att byta och nu laddar den t.o.m lite mer än innan. Nu laddar den nästan 1 bar som mest...

Och går som ett troll dessutom :-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#113879
Funk skrev:OK då var klockningen gjord.
Jag körde 4 pass, för varje mätning, två åt vardera hållet på vägen och tog ett snittvärde på mätningarna. Givetvis fick bilen vila en smula mellan passen..
De två första mätningarna mättes på morgonen ca. 12 grader, den sista på eftermiddagen, med nära 24 grader.
Bilen rullar på 18" och hade nästan full tank, hade man kört med lite mindre soppa och slängt ut baslådan så kanske man sparat 75kg, men så här rullar min bil normalt..

Mina resultat först, sedan dom som BSR uppger på sin hemsida inom parantes:
80-120 på 3:an 3,95 sek (4,1)
80-140 på 4:an 9,45 sek (9,4)
100-150 på 4:an 8,95 sek (8,8 )

BSR uppger 252hk / 410Nm
TME uppger 240hk / 390Nm

Jag kan bara konstatera att mätningarna (i den mån dom är gjorda på samma sätt) är väldigt lika, och skillnaderna i mina ögon är försumbara.
Vill någon kommentera ?

/Thomas
Hur gjorde du mätningarna? hastighetsmätren visar varken rätt eller är snabb nog att kunna ge riktiga värden!

Visst kan man få ett hum, men annar blir det rätt stora osäkerheter. Min hastíghetsmäatre visar tex 5% fel.
Användarvisningsbild
av Funk
#113889
Jag kalibrerade hastighetsmätaren mot GPS innan mätningen, så den bör stämma rätt bra.
Och om hastighetsmätaren är för långsam i reaktionen, vilket den iofs troligen är så bör den vara det över hela registret vilket borde eliminera merparten av avvikelser.
Tar det för lång tid att komma till undre gränsvärdet så tar det för lång tid att komma till det övre. Och sackar den av ännu mer, under resans gång så att säga, så är bilen i realiteten ännu snabbare vilket jag betvivlar...

Jag la mig ca. 20km/h under starthastigheten för att bilen skulle hinna bygga laddtryck innan, och stampade. Grannen mätte så jag kunde koncentrera mig på vägen..
Jag körde 4 pass för varje mätning, två åt vardera hållet på vägen och tog ett snittvärde på mätningarna.

Jag gör inget anspråk på att mätningarna är rätt till 100%, men jag har försökt att få det så objektivt som möjligt. På samma sätt skiljer ju sig även effektmätningarna från mellan t.ex BSR och TME genom att man använder sig av olika mätmetoder..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#117128
Kom just tillbaka efter ca 100 mil motorvägskörning + några mil i Stockholms stadtrafik, 4 i bilen (2 vuxna + barn) och bagaget ganska fullt. Snittade 107 km/h enligt färdatorn efter hela resan och konstaterade att bilen dragit 0,9 l/mil (sätter cruisen på strax under 125km/h och det blir 117-119 enligt GPS) . För mig är detta precis som vanligt, och jag undrar stilla hur sakta det går för dem som får bilen att dra under 0,8 på långresor... Jag kommer nog aldrig dit i alla fall...

/Thomas
av haxpet
#117797
När du räknar bränsleförbrukning så kan det vara bra att även räkna det som man tankar i och hur långt man kört enligt trippen. Detta funkar ju oftatst bara om man alltid tankar fullt (vilket jag alltid gör).

Men då kan man ju jämföra med färdatorn så att man vet om den visar fel och i så fall hur mycket.

Jag har kört min gamla S60 T5 -02 med BSR steg 1 på 0,74, men det var ju i princip bara landsvägskörning men med ganska mycket last och vinterdäck. Kommer inte ihåg vilken meddelhastighet jag hadde.

Jag vet inte heller hur bra dom olika trimfirmorna är på att ta fram "chipptrim", men i början (i början av 2000-talet) så höjdes ju bara turbotrycket över hela registret och man försköt väl tändningen också.
Användarvisningsbild
av Funk
#117847
När du räknar bränsleförbrukning så kan det vara bra att även räkna det som man tankar i och hur långt man kört enligt trippen. Detta funkar ju oftatst bara om man alltid tankar fullt (vilket jag alltid gör).
Så gör jag alltid, och jämför med datorn för skoj skull. Denna resan visade datorn 0,88 och i praktiken var det 0,91 vilket är OK noggrannhet enligt mig..

/Thomas

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]