I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av zoran
#103301
Efter mycket let och sök på nätet och här på forumet kunde jag inte hitta svar på min fråga.

Jag kollade runt på nätet efter chiptrim till min V70 2.5T (06). Beroende på leverantör kan man få ut runt 240-252 hk ifrån 210Hk original.

Sct-tuning däremot erbjuder för 699 EUR chiptrim som utan några modifieringar ger 300hk och 400Nm.

Har någon testat detta och kan säga om det stämmer samt håller bilen för det? Det låter fånigt mycket.

Länk till sidan:
?http://www.sct-tuning.com/main/ENG/v70.php
Senast redigerad av 1 zoran, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
#103303
Ska du upp i dom hästarna så låter det som saker och ting behöver bytas
Jag menar BSR har väll 254 hästar och över 400 NM, för mig låter dessa siffror skumma måste jag säga.

Alla andra firmor har likvärdiga siffror förutom denna
av zoran
#103307
Det är det jag tänker också. Det låter helt jäkla omöjligt att få nästan 30% mer effekt genom att bara optimera mjukvaran och sen ha prylarna hålla.

Jag menar, varför klämmer inte volvo själva några hästar till ur bilarna i så fall.

Klart 300 kusar är inte dumt, men... det är kanske lika bra att köra med BSR. Dessutom ger BSR-trim 410-420Nm i vrid om jag inte är ute och cyklar.
av para
#103308
Det är nog ett "stavfel/räknefel" bara. Väljer du svenska som språk står det 245hk/390Nm. Fel även på flera av de andra jämfört med svenska
Användarvisningsbild
av Funk
#103312
Jag har hört en hel del bra om SCT genom åren, men här är det inte många rätt...
Varför skulle en 2.5T motor ge 20 hkr mer för att den sitter i en XC istället för en AWD ? Och det är redan det 30 mer än i en vanlig V70 2.5T !

Och en R ger samma som en 2.5T, men bara om motorn sitter i en XC..:roll:

Detta är rent fel, förhoppningvis ett misstag bara på sidan i fråga, för annars är det rent bedrägligt..

Du kan i realiteten räkna med 240-255 hkr lite beroende på mätmetod och karaktär samt övriga tillbehör av avgas mm. Personligen skulle jag nog vända mig till TME eller Atech (som även har PPC om du önskar kunna gå tillbaka till original på egen hand).

/Thomas
Användarvisningsbild
av Loner
#103326
Flyttar till motor forumet!

/L
av varri
#103379
zoran skrev:Det är det jag tänker också. Det låter helt jäkla omöjligt att få nästan 30% mer effekt genom att bara optimera mjukvaran och sen ha prylarna hålla.

Jag menar, varför klämmer inte volvo själva några hästar till ur bilarna i så fall.

Klart 300 kusar är inte dumt, men... det är kanske lika bra att köra med BSR. Dessutom ger BSR-trim 410-420Nm i vrid om jag inte är ute och cyklar.
Min enda tippning hamnar på att Volvo (och alla andra tillverkare) har sin lilla säkerhetsmarginal, samt att de vill ju inte klämma ur allt ur en 2,5T när de måste få sålt sina T5or, T6or samt R-bilar också. Det är mitt tankesätt, dekaltrimmat å chippat direkt från fabrik ;)
av _S0Ni
#103471
Tror nog SCT har skrivit fel. dom siffrorna är ju exakt vad en orginal R manuell 03- har. jag kör SCT optimering Softloader i min V70R AWD - 05, bilen går faktiskt riktigt jävla bra. Sct är seriösa, även fast vissa inte tycker det.
av zoran
#103473
varri skrev: Min enda tippning hamnar på att Volvo (och alla andra tillverkare) har sin lilla säkerhetsmarginal, samt att de vill ju inte klämma ur allt ur en 2,5T när de måste få sålt sina T5or, T6or samt R-bilar också. Det är mitt tankesätt, dekaltrimmat å chippat direkt från fabrik ;)
Ja, men även de går att pigga upp med 30-40 hästar till. Så du menar att de skulle sälja mindre om de hade fler hästar även i dem?

Nja, det tror jag inte.
av varri
#103481
nej det sa jag inte, men sedan så ser väl de också driftsäkerheten. 210 och 300 hk ger helt olika påfrestningar. Så en driftsäkerhet ser de även ur. Nu jobbar ju inte jag på volvo, så har inte en blek hur de tänker. Utan detta är bara vad jag filosoferade fram lite snabbt, inga illa menat alltså.

Och för att få de där 30-40 hk extra från fabrik, kanske volvo måste byta till värre doningar för att få den lika driftsäker som den är i dagens dito.


Men vad vet jag. Jag är inte motoringenjör. ;)
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]