I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av classic
#94990
Hjälp! Har en 945 turbo 91:a med AW71 och B230FT. Har monterat BSR-chip med optiflow, för övrigt standard. Om jag skruvar upp trycket till över 0,8 så händer det märkliga saker. Gasar jag kraftigt eller gör kickdown så försvinner driften i lådan när jag kommer upp i varv runt 5-5500 på motorn. Fortsätter jag ändå att hålla gasen nere så lägger sig varvräknaren på 4-4500 rpm och bilen känns som den frirullar.
Skruvar jag ner trycket så det aldrig går över 0,8 så händer detta aldrig.
Min fråga är, finns det något tryckskydd som löser ut eller är det som jag befarar att det är lådan som inte pallar med trycket. Bilen har rullat 26000 mil.
Tack på förhand!
av jbl
#95297
Magnetventile?
av classic
#95631
Problemet har löst sig. Det visade sig inte vara lådan utan en uppgradering av Bsr's chip. Tydligen så finns det en elektronisk överladdningsvakt som i mitt fall är lite lågt inställd men Bsr ordnar detta....hoppas jag ;)
av classic
#118265
Även ifall det gått lång tid så Måste jag lägga in en uppdatering av lösningen på mitt problem. Det var inte uppdatering heller utan det visade sig vara insugsslangen mellan turbon och luftfiltret som hade ett hål på insidan mot motorn.Det och det faktum att värmen från motorn gjorde slangen mjuk som kokt pasta så den sög helt enkelt ihop sig vid för högt laddtryck.
Nu går den som en klocka och jag har t o m slängt i en A-kam med gott resultat.

Classic!
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]