I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av jantt
#1238361
Kigger jeg i Vida burde jeg have 9186340 (391cc) nu som standard.

Men hvis større dyser og større turbo "bare" giver flere HK og effekt i toppen er det ikke nødvendigt. Turboen er skiftet sidste år med ny 13.
Er kun interesseret i bedre acceleration og ikke flere HK.

At stramme wastegaten for at bygge mere tryk vil ikke give noget ? Eller vil det ligefrem være farligt for f.eks plejlstængerne ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1238364
Mer laddtryck på låga varvtal är riskabelt. Kröks inte vevstakarna så kan blocket spricka av påfrestningarna. Men accepterar man riskerna så går det ju att börja prova sig fram i bromsbänk. Men till slut kommer man till punkten där man lär börja titta på andra lösningar istället. Lättare delar, andra däck eller en annan utväxling exempelvis.
av jantt
#1238366
Det vil sige at dit råd er at ikke gøre mere ?
Har tidligere sat min wastegate sådan her : fra frabrik sat til 0,125 bar + 1/2 omgang mere.
Det er for risikabelt at justere den mere og vil ikke give mere i kraft ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1238512
0,5 varv på staget gör inte så mycket. Man lär vrida mer än så eller byta till en klocka med hårdare fjäder innan det blir någon större skillnad.
av jantt
#1238523
Mange tak for de mange svar og gode råd :)

Bilen er temmelig hurtig nu, så tror ikke jeg gør mere ved den inden det måske går galt
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]