I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av jantt
#1232486
Hej

Har en C70 2000 2,4T med aut.gear.

BSR software, 3" sportkatalysator, 2,5" udstødning, raceintercooler, åben luftfiler og lidt andet.
Standard 193HK og nu ca. 280 HK

Ser mange skrive om denne : http://www.vivaperformance.com/exhaust- ... d-upgrade/

Hvad giver den af fordel ?
Er ikke interesseret i flere HK, men bedre bundtræk.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1232505
Fördelen med något av dem nyare grenrören är att dem inte är lika trånga i kollektorn och stryper inte lika mycket. Ger bättre drag genom hela registret. Har man det gamla grenröret så spelar det ingen roll om man byter till ett -921 eller -688. Har man däremot ett 9207688 på bilen redan finns ingen anledning att byta till -921.
av jantt
#1232507
Vil det sige at jeg f.eks kan finde et brugt 921 eller 688 og sætte på min B5244T med 13T turbo uden problemer og ville kunne mærke et bedre træk ?
Har hørt at på lavtryk turbomotoren at man helst ikke skal gå over 300HK da det kan skade plejlstængerne.
Da jeg ligger på omkring 280HK nu vil jeg så helst ikke risikere noget, men sker der ikke noget ved med anden manifold ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1232512
Ja, du bör märka skillnad till det bättre.

Normalt sett brukar det ju vara som så att man byter både turbo och spridare innan man kommer upp i effekter där vevstakarna ligger i farozonen. Sen kan man ju såklart alltid ha otur.
av jantt
#1232544
Tak for svar :)

kan se at der ligger mange til salg på bildelsbasen, så køber et brugt der
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1232591
Bild

Tittar man bara lite snabbt på dem 2 grenrören bredvid varann så ser det inte ut att vara så stor skillnad.

Bild

Den stora skillnaden mellan grenrören ligger i kollektorn. I den gamla typen så går det "vingar" hela vägen upp mot inloppet på turbon. Dessa vingar spricker dessutom väldigt ofta. Dessutom är hålet mot turbon större. Sen har jag för mig att formen på kanalerna från flänsen mot toppen skiljer lite på vägen fram till kollektorn mellan grenrören, men jag kan ha fel.

Bild

På 688 och 921 så slutar vingarna mycket längre ner. Man kan såklart slipa i ett gammalt grenrör för att uppnå samma resultat.
av jantt
#1232617
Tak :)

bestiller et brugt 9207688 fra Sverige
av jantt
#1232972
Har nu bestilt et "Japan" manifold.
Kan man skifte manifold uden helt at afmontere turbo ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1233030
Jag skulle säga att turbon måste bort. Det kanske är möjligt att låta den sitta kvar i avgassystemet, men frågan är om det verkligen blir lättare.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]