Sida 1 av 1
SW uppgradering för att få ned kväveoxidsutsläpp
Postat: lör 27 jan 2018, 16:29
av Henke06
Lägger Volvo in mjukvaru-uppgraderingar för att få ned kväveutsläppen när man servar bilen? Har en XC70D4 AWD modellår -16.
Re: SW uppgradering för att få ned kväveoxidsutsläpp
Postat: lör 27 jan 2018, 18:14
av Derank
Det får du nog fråga volvo om.
Re: SW uppgradering för att få ned kväveoxidsutsläpp
Postat: mån 29 jan 2018, 12:57
av Henke06
Tack, det kan man självklart göra. Varför jag undrar är att andra biltillverkare tagit tillfället att vid service göra uppgraderingar som förbättrar kväveutsläpp men försämrar både vridmomentskurvan och bränsleförbrukning. Jag tänkte höra om någon på forumet känner till hur det egentligen ligger till. D4-motorn modellår -16 är ju certifierad Euro6 utan adblue-rening.
Re: SW uppgradering för att få ned kväveoxidsutsläpp
Postat: mån 29 jan 2018, 14:17
av Funk
Varför skulle man uppdatera en mjukvara som ligger till bas för en godkänd certifiering med allt det innebär av stora kostnader för ny certifiering och liknande ? Om man riskerar att förlora certifieringen och att få böta miljarder (som tyskarna) på grund av direkt fusk så är det ju en annan sak...
/Thomas
Re: SW uppgradering för att få ned kväveoxidsutsläpp
Postat: tis 30 jan 2018, 22:16
av Henke06
Anledningen att Volvo skulle göra en uppdatering skulle vara att man inser att utsläppen vid normal körning skiljer alltför mycket mot de låga värden man får vid lab-testerna / certifiering. Så har andra tillverkare (även förutom Volkswagen) uppenbarligen gjort. Ifall de behövt göra om-certifiering vet jag inte. Jag tolkar svaren som att ingen hört någonting om att Volvo utför liknande åtgärder, tack!
Re: SW uppgradering för att få ned kväveoxidsutsläpp
Postat: tor 01 feb 2018, 13:15
av Funk
Henke06 skrev:Anledningen att Volvo skulle göra en uppdatering skulle vara att man inser att utsläppen vid normal körning skiljer alltför mycket mot de låga värden man får vid lab-testerna / certifiering. Så har andra tillverkare (även förutom Volkswagen) uppenbarligen gjort. Ifall de behövt göra om-certifiering vet jag inte. Jag tolkar svaren som att ingen hört någonting om att Volvo utför liknande åtgärder, tack!
Skillnaden är att de drabbade inte klarar certifiering utan "ett fuskmode" i mjukvaran, inte att det avviker vid reell körning. All körning utanför testcykeln ger avvikelser, men på grund av att vissa märken hade extrema avvikelser så djupanalyserade man det hela och hittade rena fusk. Därav tvingas dessa tillverkare att vidta åtgärder för att inte behöva återkalla alla bilar då de bevisligen inte uppfyller den grundläggande certifieringen.
Rent regelmässigt är jag rätt säker att man inte ens FÅR ändra dessa parametrar utan att certifiera om då t.ex lägre bränsleförbrukning genom enbart mjukvara som regel ger oönskade ändringar av andra värden.
/Thomas