I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1207765
Tänker beställa ny trimkam nu. Det behövs Lashcaps står det.
Bilen är 944 ltt 97a 8v turbo.

Är det 8st Lashcaps jag behöver då?

Var sitter dessa Lashcaps?
Finns det Lashcaps orginal som jag behöver ta bort först? Innan jag monterar de nya som rekommenderas av butiken.
Är dom under Kammen direkt dessa L-caps eller?

Läst att flera har bytt kam här själva.
Hur gjorde ni? Små tips uppskattas.
Räcker det olja in den nya Kammen, eller behövs special medel eller liknande?


MVH
#1207774
tuuurbo skrev:Är det 8st Lashcaps jag behöver då?
Ja.
tuuurbo skrev:Var sitter dessa Lashcaps?
På toppen av ventilskaftet.
tuuurbo skrev:Finns det Lashcaps orginal som jag behöver ta bort först?
Nej, originaltillverkare slipar kammar med rätt bascirkel från början och slipper bry sig om "nödlösningar".
#1209228
Hej

Toppen, tack för all hjälp.
Har sett Enem sälja denna pasta.
Varför säljer inte KL RACING det som säljer trimkammarna undrar man?
Är det väldigt viktigt ha inkörningspastan?
Är inte den pastan mineral?
Kanske behövs till icke turbo bilar mest? Vassare kammar?
Eller ?

Vill helst inte ha mineral, och zink eller vad det är i pastan i en turbo.
Men har jag fel ?
#1209282
tuuurbo skrev:Har sett Enem sälja denna pasta.
Varför säljer inte KL RACING det som säljer trimkammarna undrar man?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... asta-.html

Billigare: http://www.kgtrimning.org/140160/motord ... /p110.html
tuuurbo skrev:Är det väldigt viktigt ha inkörningspastan?
Är inte den pastan mineral?
Det är något man bör ha, men med mycket annat finns det lite olika åsikter. Det är molybdensulfidfett.
#1210519
Tack igen

Det blir köra med pastan.
KL RACING Säljer det såg jag nu
länk:

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... asta-.html

Kommer bli skoj prova en trimkam, lär göra skillnad, är så jäkla trist Kam original i turbona :(
Det blir Kambyte nu i slutet av månaden, senast nästa.
Då återkommer jag men recension om skillnad och så sen par veckor efter montage.

Kommer köra KL Racings trimkam 1 som är till mindre turbos.
Kommer köra den först i 13turbon.
Sen på våren med 16t eventuellt.
Eller så hinner jag skaffa en Lågmilare till våren, då får den KAM 2 och 19t turbo.

Då blir det en gatubil den lågmilaren med ca 300hk effekt.
Och denna gamla får gå på 13turbon och Kam1 som ren busbil sen bara/ mest grus och vinter.
Vi får se vart detta slutar :)
Såg nu när man Motortvättat ordentligt att 13turbon verkar vara ganska ny monterad.
Den ser ny ut faktiskt, det glädjer mig om jag hittar en lågmilare till vettig peng, då kan jag köra 13turbo bilen som busbil rätt länge.
Turbobyte är inte längre ett dugg akut vad jag kan se är den ganska ny, helt plank och fin, bultar/muttrar ser nytt ut även. Han går ganska bra med sina 210hk nu, med trimkam och 3" downpipe + 3" sportkatten kommer man kanske till 230hk sen, det är vad spridarna klarar precis. Och det skulle räcka på en ren busbil som mest går på grus sen.

Om jag ska över 250hk, mot 300häst så vill jag ha det på en fin bil, lågmilare, helt rostfri, som har jättefin lack även, då kör man på gata bara.


. Hur kör man in en KAM förresten?
Tomgång varva 2tusen varv i 5minuter?
Sen ut köra normalt 20-30mil
OLJEBYTE
Sen köra hur man vill?

Har ny olja i nästan, blank och fin helsyntet, körd 90mil bara.
Inte behöver jag byta det direkt?
Kan fungera ha det att köra in med? Och med pastan.
Sen byta allt efter 20-30mil och få ut pastan och flisorna typ tänkte jag?
Önskar era tips och råd gällande inkörningen :)
Trevlig helg alla

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]