I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1198219
hEJ

Jag har trimmat just nu ca 80hk mer än original. Kör helsyntetolja.
Byter var 500a mil, kör lite sportigt.
Det känns bra tycker jag.

Hur många fler hästar har ni uppgraderat er bil med?
Körstil?
Hur ofta byter ni olja? Helsyntet?

Jag kommer trimma mera. Eventuelt blir det ca 50hk till.
Funderar om 500mil är för mycket sen? Kanske börja byta var 400mil?

Det skulle vara jätte jobbigt om något rasade i motorn. Därför vill jag ha olja som smörjer nästan 100% hela tiden.
Och byta olja ofta är ingen bigdeal tycker jag, gör det själv hallen max 20minuter. Får även bra olja till 40-50% rabatt. Filter kostar inga stora pengar heller.
Kör denna bil ca 1000mil per år max.
Det blir två byten.
Men det kommer kanske bli tre snart.

Överdriver jag eller är det rätt tänkt?
#1198250
Har gået fra 193 HK til ca 270 HK.
Kør ofte med fuld pedal ved lyskryds.
Skifter olie 1 gang om året (ca 10.000 km) 5W40 helsyntetisk

Har lige monteret pedalbox og det virker med bedre speeder response
#1198255
Motorolja bryts ned med tiden, visst, och när den bryts ned förlorar den sin effektivitet och kan inte längre skydda motorn på rätt sätt.
Förutom smörjning av motorns rörliga delar ska motoroljan även transportera bort bort rester av förbränningen som sot mm, den samlar dessutom på sig vatten (kondens) som bildas när motorn värms upp och kyls ned, damm från insugen luft, bränsle och kylvätskeläckage kan också hitta ned i oljan.

När du kör ökar halten av föroreningar i oljan hela tiden. Oljefiltret tar en del när oljan går igenom filtret, och med tiden oljan oxideras och tjocknar den, till slut kan oljan inte längre göra sitt jobb och måste bytas. I vilken takt detta sker beror på många variabler. En av dessa är körförhållandena, korta eller långa sträckor, hård eller lugn körning - alla variabler har en direkt effekt på oljans praktiska livslängd.

Andra faktorer kan vara precisionen hos tändningen, bränsleinsprutningen, motortemp, turbo eller inte, luftfiltrets skick och motorns allmänna mekaniska skick och slitage, tex dåliga kolvringar.

Oljan bör givetvis bytas innan föroreningsnivån når den punkt då motorskador kan uppträda. Men 50hkr extra i en standardmotor hade inte fått mig att byta olja oftare än en gång om året...
#1198772
Tack för alla svar :) Mycket matnyttig info, P210 tack du med, nu vet man allt om olja och motorer nästan hehehe

Jag ska helt klart glömma byta tre gånger som jag planerade. hehe.

Då kör jag som nu. 2 byten, Ett på våren, ett på hösten. Det känns tryggast då man kör ganska hårt.
En gång om året om man kör åretom med bilen tror jag inte är så bra, specielt om bilen står ute som min, skiftande väder, kallstarter , och hårdkörning. Det får bli två byten för min del.
Om man bara kört sommartid då skulle det räcka byta varje vår bara.
Det blir ju 50häst till, totalt 100hk extra, hårdkörning, räknade på det, ny kam, störreturbo osv.
Ofta korta sträckor, nästan aldrig långsträckor.
Det är bara 4liter olja i min motor, och jag har bra rabatt på oljan, så det är ingen stor kostnad alls.
350-400kr för ett byte med originalfilter. Det är värt det skyddet tror jag, så lite pengar.
Just för att jag har bilen ute åretom i skiftande väder, och kör kortarestäckor mkt sportigt.
Lastar på rätt duktigt ifrån rödljus till lagligfart, älskar accelera fort. Turbon jobbar hårt i min bil :)

Det får inte rasa :lol:
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]