Sida 1 av 3

Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tis 29 aug 2017, 20:33
av tuuurbo
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t1-2.html

Det var ju inte dyrt.
Hur är bytet på 940

Är det specialverktyg och grejjer som behövs?
Kan en hemmamekare göra jobbet lätt själv med standart verktyg ?

Finns det kanske videos på tuben hur det görs exakt? Länka gärna då om ni vet.

Kamrem kanske man ska byta i samma veva? det är 2tusen mil kvar bara

Den jag länkar till passar bil med orignal snurra, den ska visst bli piggare i början? mindre ketchup effekt med andra ord?

Om jag får turbo ras senare så kommer jag köpa lite bättre turbo, men inget specielt alls, kommer jag kunna ha denna kam med lite bättre turbo även?
Dom säljer en annan Kam för störreturbos, men jag har inte tänkt gå på stort sen, bara ett steg bättre än org nu i framtiden.
Bara för att man köper en turbo som är ett steg bättre sen i framtiden så behöver jag väl inte byta kam igen eller?

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tis 29 aug 2017, 22:15
av Marlboroman
Hade letat på en vettigare originalprofil istället för att slippa lashcaps. Lär dessutom bli billigare och väljer man något vettigt som en A-kam så lär man få samma resultat. Själva bytet kräver inga specialverktyg. Kamrem är klart vettigt att byta samtidigt.

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 30 aug 2017, 18:06
av tuuurbo
Hej

Låter bra det, letat videos hur bytet går till men hittar inget, Kanske någon kan hitta? Länka då vänligen.

hITTADe detta via google

Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Folkraceshop.se

ENEM.se

källa
http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 200hk.html

kOllade in folkraceshop sortiment:
https://folkraceshop.se/volvo/kamaxel-v ... lkrace?p=2
Attans vad många kamaxlar dom har, tänkte på de i lager
vilket FS nummer rekommenderas? Kommer ej gå över 250hk

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 31 aug 2017, 00:28
av Marlboroman
Hade köpt en A eller VX3, eller en V, speciellt om man försöker komma undan billigt. Hade inte köpt en kam från Folkraceshop, men dem har ju en som heter FS265T och frågan är om inte det är samma som KL säljer?

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 31 aug 2017, 09:16
av tuuurbo
Marlboro jag kommer köpa Turbon du länkande till node160 16t 100% bolt on via Turbomeck

vilket kam rekommenderar du till den turbon?
länka gärna en shop om du kan igen :)

Är mycket tacksam för all hjälp man får på forumet här, ni är så duktiga och trevliga , tack :)

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 31 aug 2017, 11:33
av Marlboroman
Personligen hade jag köpt en A eller VX3. Om jag tyckte mig ha budget att lägga på en ny kam så hade jag nog siktat på en ENEM V15.

Letar man lite på blocket så kan man hitta vx3 billigt:
https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_del ... m?ca=5&w=3
https://www.blocket.se/kristianstad/Man ... m?ca=5&w=3

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: sön 03 sep 2017, 23:22
av tuuurbo
hur är begagnade kammar för par hundra?
Är dom och lita på?

borde man inte köpa helt ny? eller?
klart jag köper billigaste helst, beg om dom är ok, men hur vet man det så man inte blir lurad på skit,
inte kul behöva riva, köpa nytt, byta om ju :(

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: mån 04 sep 2017, 17:24
av Marlboroman
Original kammar är gjorde i härdat stål och håller i princip hur länge som helst. Att köpa en spritt ny kam för om man har 250hk som mål är till stor del att kasta pengar i sjön. Med standard topp och A-kam som kan du nå 300hk. Funderar man däremot på att i framtiden sikta på 400hk eller mer kan det vara ide med ett köpa en mer specialiserad kamaxel.

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 10:46
av tuuurbo
Marlboroman skrev:Original kammar är gjorde i härdat stål och håller i princip hur länge som helst. Att köpa en spritt ny kam för om man har 250hk som mål är till stor del att kasta pengar i sjön. Med standard topp och A-kam som kan du nå 300hk. Funderar man däremot på att i framtiden sikta på 400hk eller mer kan det vara ide med ett köpa en mer specialiserad kamaxel.

Okey
då köper jag beg i härdat stål :)

Jag vill ha som den går nu i början, kanske lite extra. men att det drar mer på mellan och topp.
gärna lite extra i början, men mest extra på mellanregistret och topp sen :)

är det A kam eller vx3 jag ska köpa? ., dom har lite olika effektkaraktär va? vilket av dom passar mitt önskemål bäst?

:)

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 12:31
av Marlboroman
Är det mellanregister och uppåt som är mest intressant så är det en V eller VX3 du bör sikta på. A drar ju bättre på låga varv, men blir tam på höga varv.