I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Binky
#1186818
Halloj!

Sitter just nu och kollar på alternativ till min Volvo v60 D4 -14 (D4204T5)
Och möttes av viss förvånande information som jag antog var ett skrivfel.

På BSR hemsidan under "STEG1+ Volvo V60 D4 181hp 2014-2015" står det att effekten går från 203hk till 270hk
Vilket är ganska märkligt med tanke på att original är 181hk?

Jag kontaktar då BSR och får detta svar:
2017-07-19 15:53:37
Det är vad vi har mät upp för original effekt, på den modellen har volvo varit generös och tagit ut lite mer än dom anger

Med vänliga hälsningar /BSR
Kan detta stämma? för det blir mer föga mer förvirrande när ZIPTUNING i min hemstad säger sig kunna uppnå 202hk efter deras trim.
av Lövet
#1186822
Det beror också på att rullande landsväg som BSR använder inte är särskilt exakt. Häng inte upp dig på originaleffekten, det som är viktigt är skillnaden uppmätt med samma testmetod.
Användarvisningsbild
av Derank
#1186830
Ny är inte en rullande landsväg rocket sience direkt och att de skulle ha en landsväg som är missvisande tvivlar jag på. Men åk till Gävle och kontakta smoab .2 där kan du få bilen uppmätt på landsväg före och efter optimering en.
av Lövet
#1186858
Derank skrev:Ny är inte en rullande landsväg rocket sience direkt och att de skulle ha en landsväg som är missvisande tvivlar jag på. Men åk till Gävle och kontakta smoab .2 där kan du få bilen uppmätt på landsväg före och efter optimering en.
Samma rullande landsväg kan ge 10-15% åt olika håll på samma bil om man testar den vid olika dagar. Temperatur, lufttryck har stor betydelse.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1186864
Därför känns det inte skitvärt för mig som redan har 500Nm enligt Polestar och med BSR ska ja få 530Nm.
489Nm original enligt BSR medans Volvo anger 470.
av Lövet
#1186874
Blanda inte siffrorna dock. Volvo och bsr testar inte på samma sätt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1186906
Lövet skrev:Blanda inte siffrorna dock. Volvo och bsr testar inte på samma sätt.
'

Det vet jag men testar man bilen före och efter optimeringen får man iaf mellanskillnaden. Det erbjuder smoab i Gävle.
Användarvisningsbild
av Funk
#1186976
Volvo specar inte heller individuella bilar utan måste se till att deras siffror stämmer hyggligt mot certifieringar även efter de variationer som alltid förekommer..

/Thomas
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]