I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1134787
bilen är en volvo 360-88 med lambdasond, katalysator och enligt instruktionsboken ska det sitta LU jetronic på denna b200f motorn

Bild

nån som har koll på flödet på dessa orginalspridare och ifall spridare från lh jetronic är samma? skulle även vara intressant med andra spridare som kan tänkas passa med flöde som räcker upp till lättare trimmade b230 (140hk?) och 2,5 liter sugmotor (170hk?)

sen undrar jag lite om mappning av dessa LU-jetronic, dom ska vara ungefär samma som L/Le-jetronic (bortsett från lambdasonden) iallafall L-jetronic skulle gå att mappa väldigt enkelt med att ändra resistansen i luftmängdmätaren(först mäta fram rätt resistans med en variabel resistor) det skulle finnas flera resistorer över banan som mätaren dras över så man får göra det flera gånger helst i bromsbänk eller med bredbandslambda

bonnamappningen genom att släppa spänningen på fjädern känner jag redan till :lol: tänkte dock att man också ville ha det magrare vid cruise och dellast

tacksam för svar och god jul :D

mvh/johan
#1134889
LH-Jet är ett ganska trevligt sprut. Ej datorstyrt utan helt analogt, och mycket enkelt uppbyggt.
Luftmängdsmätaren består av en klaff kopplad till en potentiometer. Ju mer den öppnar, desto fortare pulsas spridarna för att släppa in bränsle. Kurvan för spridarna påverkas även av tempgivare och lambda-reglering, men i övrigt är det inte så mycket mer. :)

Mappa om detta sprut innebär att ändra värden på olika motstånd inuti styrdonet, så att spridartider och kurvor påverkas. Men kan även byta spridare (de flesta vanliga Bosch-typer passar) och manipulera värdet från LMM för att uppnå samma resultat.

Labbade lite med detta när jag åkte 360 en vinter. :)
Mest praktiskt var utgången på styrdonet, som ger en spänning som följer lambda-värdet.
Bara koppla ett snyggt vridspoleinstrument till denna och montera i kupén, så ser man precis hur regleringen jobbar och hur mycket den måste kompensera.
#1134991
volvo244gle skrev:LH-Jet är ett ganska trevligt sprut.
detta är dock inget LH utan LU eller nån lambdareglerad variant av L :-)-)

lite mer info, här står utförligt hur man mappar L-jetronic 8) borde ju även funka på LU tror jag eller? enda man kan undra är om den reglerar upp mager blanding vid landsväg till lambda1 :roll:
http://www.itinerant-air-cooled.com/vie ... =50&t=7761
volvo244gle skrev:LU-Jet är ett ganska trevligt sprut. Ej datorstyrt utan helt analogt, och mycket enkelt uppbyggt.
Luftmängdsmätaren består av en klaff kopplad till en potentiometer. Ju mer den öppnar, desto fortare pulsas spridarna för att släppa in bränsle. Kurvan för spridarna påverkas även av tempgivare och lambda-reglering, men i övrigt är det inte så mycket mer. :)

Mappa om detta sprut innebär att ändra värden på olika motstånd inuti styrdonet, så att spridartider och kurvor påverkas. Men kan även byta spridare (de flesta vanliga Bosch-typer passar) och manipulera värdet från LMM för att uppnå samma resultat.

Labbade lite med detta när jag åkte 360 en vinter. :)
Mest praktiskt var utgången på styrdonet, som ger en spänning som följer lambda-värdet.
Bara koppla ett snyggt vridspoleinstrument till denna och montera i kupén, så ser man precis hur regleringen jobbar och hur mycket den måste kompensera.
vet du om lambdasonden reglerar över hela varvtalsområdet eller hur den funkar :?: sen sägs det även från de riktigt kunniga att mätflappen bromsar luftflödet rejält :???: vi får se om jag kommer igång med mappning :D
Rådlös skrev:Här finns en lång lista med spridare. Långt mer än vad man hade kunnat ana. Dessvärre har listan ingen korsreferens om man vill jämföra två eller flera olika. (Borde vara naturligt i datorernas värld)
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
den listan har jag hittat tidigare idag, väldigt intressant, passar alla spridare med ev1 anslutning eller kan längden och bredden variera på spridarna?

enligt vissa källor är orginal btr på 360 2,5bar medans 240-940 verkar ha 3,0bar (vilket gör en skillnad på 10% i flöde)

efter sökning på bildelsbasen verkar det som att orginalspridarna till b200f på 360 är 0-280-150-734 verkar även vara vissa 740 med b230f som har samma spridare medans 240 och 940 (även vissa 740) oftast har 0-280-150-762

0-280-150-734
ska flöda 200cc vid 2,5 bar vilket vid 80% och 95% dutycycle räcker till ca 29hk/34hk per spridare

vid 3.0 bar så flödar dessa då ca 220cc vilket vid 80% och 95% dutycycle räcker till ca 32hk/38hk per spridare

enligt vissa källor är orginal btr på 360 2,5bar medans 240-940 verkar ha 3,0bar (vilket gör en skillnad på 10% i flöde)


0-280-150-762
ska flöda 213cc vid 3,0 bar vilket vid 80% och 95% dutycycle räcker till ca 31hk/37hk per spridare

alltså borde orginalspridarna duga långt med höjt bränsletryck till 3.0 bar :D
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]