I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av GLT1991
#1124684
Tjena!
Håller på att bygga ihop en 16-ventils förgasarmotor med följande recept:
B230FB-block med originalvev
B234-kolvar och stakar
Apparataxel från B230A för att kunna driva blockfördelare med vinklat fördelarlock och (om den räcker till) mekanisk bränslepump
16-ventils topp i original utförande med original kammar
Dubbla Fajs-48:or med insug
Lättat B23-svänghjul med 240 turbokoppling
Samt då annan kamrem och spännare.
Detta till att börja med, återkommer med val av grenrör och avgassystem.

Min fråga: OM blocket behöver överdimensionsborras, var får man tag i ÖD-kolvar modell B234 inklusive ringar bult och knaster?

Och nej, jag skall icke använda turbo.

Mvh
#1125987
GLT1991 skrev:Hittat Wiseco-kolvar för B234F, nån som har något att säga om dessa?
Kostar ju en del såklart, men det är riktigt fina grejer. Gäller bara att se till så man väljer rätt version av kolvarna då dem finns i fler utförande från wiseco för olika kompression och vevaxlar.
av GLT1991
#1126201
Ja dom verkar kosta en del, men jag föredrar ju att grejerna håller ihop. KG-trimm verkar inte ha sådana sugmotor kolvar längre, likaså Volvo. Törs heller inte prova ACM-kolvar då jag hört från flera håll negativt om dessa kolvar.
#1126284
Finns folk som har åsikter om Wiseco också att dem spricker. Antar att det är samma med ACM. Med det har ju i regel med att den som satt ihop motorn inte har slipat in kolvringarna riktigt. Och läser man tillräckligt mycket på forum så inser man att det inte finns något märke som folk inte tycker är det sämsta grejerna som finns...

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]