I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Crocs
#1111485
Hej!

Är sugen på att trimma min extra bil som är en v40 2.0T -04.

Tänkte mest kolla om någon har gjort det och är nöjd? 163hk-->205hk måste väl skjuta på ganska bra?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1111509
Jag gjorde det på min 98:a för 16 år sedan... Hade lite strul med felkoder, men den gick som f-n...
av Crocs
#1111532
MartinS skrev:Jag gjorde det på min 98:a för 16 år sedan... Hade lite strul med felkoder, men den gick som f-n...

Trevligt! Vad för felkoder fick du upp? Något problem med besiktning eller så? Tänkte mig bsr steg 1 för 3700:-. Känns prisvärt.

Vill dock inte byta en massa mer saker på denna bil då den går som extra bil.

Mvh
Crocs
Användarvisningsbild
av MartinS
#1111536
Problem med felkoder på bakre lambdan, och lite tomgångsproblem... Men det funkar säkert med BSR nu, för dom pengarna.
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1113888
Crocs skrev:
MartinS skrev:Jag gjorde det på min 98:a för 16 år sedan... Hade lite strul med felkoder, men den gick som f-n...

Trevligt! Vad för felkoder fick du upp? Något problem med besiktning eller så? Tänkte mig bsr steg 1 för 3700:-. Känns prisvärt.

Vill dock inte byta en massa mer saker på denna bil då den går som extra bil.

Mvh
Crocs

Hur gick det? Chippade du till steg 1?

vanligt är väl att man måste byta ut tryckklockan för armen är rostig och membranet i tryckklockan är för slappt, sen har väl även magnetventilen gett upp så laddet blir inte lika bra om man chippar o kör på samma magnetventil som suttit sen bilen var ny ? :) Ibland kan ett magnetbyte efter chippningen göra stor skillnad, ibland gör det till och med stor skillnad bara att byta magnetventil på en ochippad turbo bil 2.0t / t4.

Har haft 3 v40 tidigare

1.8se 99'a 122hk
2.0T 98'a 160hk
2.0T 00'a 164hk
sedan köpte ja mig en
v70n 2.4 07'a 170hk och blev sugen på turbo trycket och kom över en
v40 T4 99'a 199hk

Efter att ha kört t4 original va de enorm skillnad mot en 2.0t satte in en tryckklocka från biltema den visade 0,5bar i max ladd plus att vid hårt gaspådrag tappade den laddet när den kom upp till 0,5 och sjunk, bytte till en ny magnetventil, trycket enligt klockan ligger på 0,8 - 0,9 och den rör sig inte neråt förrän jag släpper på gasen så den pumpar på gött med fullt tryck bytte då även tryckklockan till en kinugawa med glt på 1,0 ?:-/ men bilen går som en skållad blixt utan chipp dock vill jag pröva på steg 3 med 1 dämpare. :-DD
av SubMarine
#1114131
BlackXS skrev: Efter att ha kört t4 original va de enorm skillnad mot en 2.0t satte in en tryckklocka från biltema den visade 0,5bar i max ladd plus att vid hårt gaspådrag tappade den laddet när den kom upp till 0,5 och sjunk, bytte till en ny magnetventil, trycket enligt klockan ligger på 0,8 - 0,9 och den rör sig inte neråt förrän jag släpper på gasen så den pumpar på gött med fullt tryck bytte då även tryckklockan till en kinugawa med glt på 1,0 ?:-/ men bilen går som en skållad blixt utan chipp dock vill jag pröva på steg 3 med 1 dämpare. :-DD
Laddade den alltså 0.8-0.9 bar efter bara byte av magnetventilen eller monterade du den nya tryckklockan samtidigt? Låter rätt farligt med så högt GLT, du tappar ju skyddet mot högt laddtryck vid låga varvtal samt att du inte får någon laddtrycksneddragning när det spikar.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]