I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av jantt
#1112036
Har checket res.nummer i Vida og det skulle være 391 cc dyser.

Ja synes jeg måske har læst et sted at det tager nogle km før tuningssoftware rigtigt er "tunet" ind.

BSR siger at jeg ikke behøver ny software hvis jeg montere større turbo, men de ikke garantere effekten.

Skal på rullefelt i næste uge, så må se hvad siger af effekt. Regner med ca. 250 hk/ 400 Nm
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1112092
jantt skrev:BSR siger at jeg ikke behøver ny software hvis jeg montere større turbo, men de ikke garantere effekten.
Tekniskt sett har dem ju inte fel, men börjar man ändra storlek på turbo och downpipe så blir det en rad nya förutsättningar som den mjukvaran du har nu aldrig var designad att jobba inom. Skillnaden mellan steg 1/2 och 3 mjukvara är till stor del en kompensering för downpipe och möjligheten att köra med lite högre laddtryck.

Och varför lägga pengar på att byta ut hårdvara för att sedan låta mjukvaran strypa möjligheten att ta till vara allt som den nya hårdvaran kan ge?
av jantt
#1112122
Næ det må være 315 cc dyser jeg har 9186340.

Der har jeg jo 5 nye liggende jeg købte til 850 og ikke kunne bruge.
Tror lige jeg vil montere de nye i stedet for de måske slidte der sidder i :D
av jantt
#1116490
Så er der kommet ny lukket luftfilter med direkte indsug og stålrør til turbo
Bilagor
DSC_0008 (1).JPG
DSC_0008 (1).JPG (245.78 KiB) Visad 695 gånger
Användarvisningsbild
av Nexus
#1117092
jantt skrev:
Skal på rullefelt i næste uge, så må se hvad siger af effekt. Regner med ca. 250 hk/ 400 Nm
Ska bli intressant se vad du får för siffror, jag gissat runt 240 hk. Sen beror det på på en de kör bara en snabb pull eller flera gånger för se om effekten är bestående, vad hör hört kan man trixa lite med hur man mäter effekten.
Skulle vilja testa min V70 som har 3" downpipe och steg 3 mjukvara. De säger ca 265 med det betvivlar jag med sen det lilla 13t aggregatet.
Är sugen på 19t aggregat, nyare grenrör och montera mina blå spridare men en mappning skulle kosta 8000 så jag funderar fortfarande om det är värt pengarna :roll:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1117159
Nexus skrev:Ska bli intressant se vad du får för siffror, jag gissat runt 240 hk. Sen beror det på på en de kör bara en snabb pull eller flera gånger för se om effekten är bestående, vad hör hört kan man trixa lite med hur man mäter effekten.
Hade nog gissat på nåt mer i stil med 220hk/330nm i maskin. Turbon bromsar långt innan det mesta andra. Det finns mycket som kan påverka resultatet av bromsningen. Temperaturer, motstånd, vilken sorts bänk det är, hur många pull man gör och en massa annat inverkar. Du kan ju köra en bil i 3 olika bänkar och få 3 olika resultat.
Nexus skrev:Skulle vilja testa min V70 som har 3" downpipe och steg 3 mjukvara. De säger ca 265 med det betvivlar jag med sen det lilla 13t aggregatet. Är sugen på 19t aggregat, nyare grenrör och montera mina blå spridare men en mappning skulle kosta 8000 så jag funderar fortfarande om det är värt pengarna :roll:
13C är väl specificerat till 235 har jag för mig. Men jag är inte säker på den punkten. Har man inga väldiga effektambitioner är 16T ett vettigare val. Tillsammans med ljusblå spridare en så pass vanlig kombination för kanske 5 år sedan att det ska finnas färdig mjukvara till det från Autotech.
av jantt
#1117791
Så har den været på rullefelt og resultat : 257,5 HK og 366,8 Nm
av jantt
#1121957
Synes ikke optrækket er så hurtig de første 10-20 m (850 NA var hurtigere)
Tænker at 3" downpipe skulle få turbo snurre hurtigere ?
Kan ikke se den findes til LPT, men kun til T5 ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1122187
Downpipe och grenrör kommer ju kunna förbättra flödet, men samtidigt så är ju original avgashus på turbon väldigt litet och stryper ju flödet och ökar mottrycket. Och att få upp trycket fortare på ettan direkt från att bilen börjar röra sig utan lite mer invecklade ombyggnationer kan bli knepigt.
Finns nackdelar med att bygga upp trycket för fort också. JT och Ferrita har väl downpipe till alla 3 varianterna av avgashus. Finns kanske fler som också har.
av jantt
#1122233
Har skrevet med Vivaperformance og de siger at deres downpipe kan bruges til både HPT og LPT uden at bruge software.
Ved ikke hvorfor BSR siger kun til T5 HPT og at man skal have ny software.
Efter hvad jeg læser og får at vide så vil 3" downpipe få turboen at spole hurtigere og man ikke får ventetiden på turbo slår til.
Jeg er ikke ude efter flere HK, men at få hurtigere response og bilen hurtigere fra start.
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]