- ons 31 aug 2016, 13:42
#1105741
Ja det var det jag misstänkte, B230FK (lättrycksturbon) fanns inte -91. Var det en B230FB (sugmotor) som satt där innan så måste ni som sagt byta boxar.
Bränsleboxen till sugmotorn förväntar sig att spridare som flödar 214 cc/min är monterade. Turbomotorn har större spridare som flödar 337 cc/min.
Motorn kommer med andra ord få för mycket bränsle, så den teorin kan mycket väl stämma.
Turbospridarna är förutom större även låg-ohmiga, så de behöver ett motstånd i serie för att inte lasta ner spridarsteget i boxen.
Missar man detta är risken stor att boxen bränner, d.v.s. transistorn i slutsteget för spridarna går (vanligtvis) i kortslutning. Om detta sker kommer spridarna stå vidöppna och motorn fylls med bränsle.
Motstånden i fråga sitter i motorrummet, på höger innerskärm sett framifrån. En "plåtlåda" med fyra keramiska cylindrar i.
Utöver detta så skiljer sig styrprogrammet, mappningen, mellan turbo- och sugboxar. Motorn kommer helt enkelt inte gå bra med fel box monterad, och det finns risk för skador.
Även tändboxen skiljer så den ska också bytas.
Problemet med boxar från -98 är startspärren. :| Tändboxen kan ni antagligen flytta över, men bränsleboxen kommer inte fungera utan en nyckel från 940:n samt antennring och kablage som hör till immobilizern.
Lämpligast brukar vara att leta reda på en box från en -95 eller -96:a, eller montera ett chipp som tar bort startspärren.
För att sammanfatta: Säkerställ att spridarmotstånden sitter på plats! Byt till turbons boxar (soppa+gnista), från en modell utan startspärr.